Høyvekstbedrifter i Norge

Vi har lansert en ny selskapsstrategi for perioden 2025-2030. Blant målene i strategien er å øke antall bedrifter som lykkes med internasjonal vekst, samt å gjøre næringslivet mer produktivt. Felles for disse målene er behovet for å drive frem flere høyvekstbedrifter og prosjekter med høyvekstpotensial i Norge.
Illustrasjon med en rakett i hvitt, grått og rødt

Høyvekstbedriftene spiller en viktig rolle i norsk økonomi, med et uforholdsmessig stort bidrag til både sysselsetting, verdiskaping og produktivitetsvekst.

Vi i Innovasjon Norge definerer her høyvekstbedrifter som bedrifter som i utgangspunktet har en omsetning på minst ti millioner kroner i året, og som opplever vekst på minst 20 prosent i gjennomsnitt over de tre neste årene.

For å spisse arbeidet som skal legges ned i tiden fremover har vi kartlagt omfanget av høyvekstbedrifter i Norge og i egen kundeportefølje, hva som kjennetegner bedriftene, deres bidrag til norsk økonomi og hvilke utfordringer de opplever før og under vekstreisen. Basert på dette fremmer vi følgende innovasjonspolitiske råd:

  • Etabler en nasjonal akselerator som tilbyr kapital, kompetanseprogram og mentorordning for bedrifter med banebrytende teknologi og høyt verdiskapingspotensial.
  • Styrk bemanningen ved Innovasjon Norges internasjonale kontorer, for å sikre norsk næringsliv nødvendig støtte til å vokse i internasjonale markeder.

Du kan lese hele rapporten om høyvekstbedrifter i Norge nederst på denne siden.

Høyvekstbedrifter i Norge

Antallet høyvekstbedrifter har økt betydelig de siste årene. For ti år siden hadde Norge rundt 3 000 høyvekstbedrifter, mens det i 2023 var rett over 5 500 høyvekstbedrifter i Norge. Økningen de siste årene er hovedsakelig drevet av prisvekst. Høyvekstbedriftene spiller en viktig rolle i norsk økonomi. I 2023 utgjorde høyvekstbedriftene 2,2 prosent av aktive norske aksjeselskaper, men sto for om lag 19 prosent av omsetningen til norske aksjeselskaper.

Halvparten av høyvekstbedriftene har hatt flere faser med høy vekst. Blant høyvekstbedriftene definert i perioden 2013-2023 har halvparten hatt én vekstperiode, en firedel har hatt to vekstperioder, og en siste firedel har hatt tre eller flere vekstperioder. For høyvekstbedrifter med to vekstperioder er det like vanlig med vekstperioder på ulike tidspunkt som to sammenhengende.

Flest høyvekstbedrifter finner man i varehandel og bygg og anlegg. Dette samsvarer med at disse også er de største næringene i Norge målt i antall aktive aksjeselskaper. Andelen høyvekstbedrifter er høyest i kraftforsyning og olje- og gassrelaterte tjenester. I 2023 hadde Oslo, Vestland og Rogaland flest høyvekstbedrifter (hhv. 1 342, 640 og 595), mens Troms, Telemark og Finnmark hadde færrest (hhv. 125, 125 og 62).

Høyvekstbedrifter i Innovasjon Norges kundebase

I Kapittel 3 i rapporten er det presentert en analyse av omfanget av høyvekstbedrifter i vår kundeportefølje, med utgangspunkt i bedrifter som ble definert som høyvekstbedrifter ved utgangen av 2023.

Om lag 25 prosent av bedriftene som var høyvekstbedrifter i 2023 har fått støtte fra oss, i form av lån eller tilskudd, og / eller rådgivningstjenester, mellom 2015 og 2022.

Høyvekstbedriftene har særlig brukt risikolån og innovasjonstilskudd.

Vi har også sett på tre andre typer bedrifter som har gjennomført en vellykket vekstreise: Bedrifter som karakteriseres som gaseller i Dagens Næringslivs kåring, selskaper som er børsnotert og endelig såkalte enhjøringer, altså unge bedrifter med en markedsverdi på 1 milliard euro.

Vi har støttet 15 prosent av gasellene, 34 prosent av de børsnoterte selskapene og 80 prosent av enhjørningene, som er en ganske liten gruppe. At vi har støttet en så høyere andel av børsnoterte selskaper har antagelig sammenheng med at bedrifter som søker børsnotering har et relativt stort behov for investeringskapital.

Utfordringer i vekstreisen

Det er gjennomført 15 intervjuer med høyvekstbedrifter som finnes i vår portefølje, for å utvikle kvalitative innsikter i hvilke utfordringer høyvekstbedriftene har eller har hatt, samt hvilke erfaringer de har med virkemiddelapparatet og Innovasjon Norge spesielt. Materialet gir begrensede muligheter til å trekke generelle konklusjoner, men har en verdi ved at det gir interessante historier som illustrerer utfordringene som mange høyvekstbedrift møter på i løpet av vekstreisen. Bedriftene trekker frem utfordringer rundt kapital og kompetanse, og utfordringer rundt eksport.

Tilstrekkelig kapital i vekstfasen nevnes som den største utfordringen for bedriftene vi har snakket med. Mange bedrifter finner det vanskelig å hente store kapitalbeløp i Norge og må se utover landets grenser. En programvarebedrift påpekte for eksempel at norske kapitalmarkeder undervurderer kostnadene ved å utvikle en global, konkurransedyktig programvarebedrift.

Å bygge gode team og en sterk organisasjonskultur er en annen stor utfordring for bedrifter i vekstfase. Dette gjelder spesielt for prosjektbaserte bedrifter som raskt må skalere opp antall ansatte. En førstegangsgründer nevnte hvor vanskelig det kan være å gå fra å gjøre alt selv til å lede et team på over 50 ansatte.

Mange bedrifter sliter med å bygge merkevare og tillit blant kunder i utlandet, og undervurderer ofte viktigheten av å prioritere og sette av ressurser til salg og markedsføring. Det holder ikke å dra på bedriftsbesøk en gang i kvartalet eller å tro at «så lenge produktet er godt nok selger det seg selv».

For henvendelser eller spørsmål om denne rapporten, kontakt oss på: data@innovasjonnorge.no