Hopp til hovedinnhold

Klart for et norsk energieventyr i Midtøsten

Bygninger i Dubai i solnedgangen© Getty Images
Etterspørselen etter fornybar energi øker i Midtøsten, og en massiv satsning på solenergi, vindenergi, hydrogen og karbonfangst er på trappene. Det er godt nytt for norske bedrifter.

– I lys av Saudi-Arabia, Emiratene og Omans ambisjoner for er grønt skifte, er det gode muligheter for økt samarbeid mellom Norge og GCC-regionen, sier Espen Teksum. Han er avdelingsleder ved Innovasjons Norges utekontor i Dubai.

Kontoret åpnet for fem år siden og består av tre markedsrådgivere. Disse dekker den såkalte GCC-regionen (Gulf Cooperation Council) – og landene Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia og De forente arabiske emirater, samt Iran.

– Vi fungerer som kommersiell seksjon ved den Norske Ambassaden i De Forente Arabiske Emirater og jobber også svært tett med Ambassaden i Saudi Arabia, forklarer Teksum.

Hjelper norske bedrifter

Innovasjon Norge jobber for å fremme gjensidig handel mellom Norge og GCC-regionen. Kontoret i Dubai tilbyr en rekke tjenester for norske selskap som befinner seg eller ønsker å etablere seg i regionen. Her får norske bedrifter hjelp med rådgivning, markedsinformasjon, partnersøk, tilrettelegging av møter og nettverksarrangement.

– I tillegg er vi vert for norske paviljonger på relevante utstillinger og messer, og representerer norske selskap i området, fortsetter Teksum.

De forente arabiske emirater er den nest største økonomien i den arabiske verden med et marked i rask utvikling. Emiratene er også Norges største handelspartner av gulflandene, og den største mottakeren av norske varer og tjenester. Med sin strategiske geografiske posisjon, er Emiratene en viktig regional hub for virksomheter som satser i Midtøsten og Nord-Afrika.

– De Forente Arabiske Emirater er også et betydelig marked for videre eksport til andre land. Dubai fungerer som en kommersiell hovedstad, også for norske næringslivsinteresser i Sør-/Sentral Asia og Afrika, sier Teksum.

Les mer om Innovasjon Norge i Dubai

Tre menn smiler mot kamera© Innovasjon Norge
Majid Mohammad Salehi, Ahmad Hamdan og Espen Teksum står klare for å hjelpe norske bedrifter inn i Midtøsten.

Stort potensial for handel og samarbeid

I dag er rundt 150 norske bedrifter på plass i De forente arabiske emirater. Disse driver hovedsakelig innen maritim sektor, olje- og gass og sjømat.

– Vi opplever at stadig flere norske selskaper også ser på muligheter innen akvakultur, fornybar energi, og sirkulær økonomi i denne regionen, forteller Teksum.

Å synliggjøre arbeidet med klima og miljø står høyt, og Qatar, De forente arabiske emirater og Saudi Arabia har alle forpliktet seg til karbonnøytralitet innen 2050/2060. Allerede innen 2030 skal halvparten av elektrisiteten genereres fra fornybare kilder i både Emiratene og Saudi Arabia, og metanutslippene skal reduseres med 30 prosent. I tillegg har Oman satt av et område på 50.000 kvadratkilometer (20 prosent større landområde enn Nederland) for å produsere grønn Hydrogen.

– GCC-regionen har store ressurser tilgjengelig og spesielt Saudi-Arabia, Emiratene og Qatar bruker nå mye penger - faktisk flere billioner dollar -på store investeringer innen blant annet sol- og vindenergi og hydrogen. Det innebærer gode muligheter for samarbeid og handel med norske selskaper innen de fleste industrier, sier Teksum, og legger til:

– Konkurransebildet er ikke like stort som i mer modne markeder, da det er lite teknologi tilgjengelig som har utspring fra regionen. I tillegg har norske bedrifter et positivt omdømme her. Det gir en konkurransefordel!

Vindturbiner© Getty Images
Naturressurser: Regionen har stort potensial for videre utbygging av sol- og vindenergi.

Produksjon av fisk på agendaen

Saudi-Arabia satser i tillegg på investeringer i fiskeoppdrettsanlegg. Både myndighetene og den store, unge, kvalitetsbevisste befolkningen, ønsker større fokus på sunn mat.

Norsk sjømateksport til Saudi Arabia har økt fra 3 617 tonn i 2017 til 8 342 tonn i 2022. Det er med andre ord muligheter for ytterligere økning i sjømateksporten, men også stort potensial for norsk fiskeoppdrettsteknologi. Landets lange kystlinjer i både øst og vest, er godt egnet for utvikling av akvakultur. Målet er å øke produksjonen av fisk, fra rundt 55 000 tonn i 2017 til 600 000 tonn innen 2030. Her kan norsk teknologi spille en stor rolle.

Vær utholdende og lag en femårsplan

Som en del av arbeidet med å diversifisere økonomien vekk fra olje og gass, satser GCC-regionen stort på innovasjon og teknologi, innenfor nærmest alle næringer.

Ved bruk av de statlige investeringsfondene, investeres det betydelige summer i nye næringer. I tillegg gjøres også store globale investeringer i internasjonale teknologiske selskaper, og her ser vi sterk vekst i investeringer i norske selskap. Å gjøre seg kjent i denne regionen, mener Teksum kan være et sjakktrekk for norske teknologiselskaper, og kommer samtidig med et godt tips:

– Bruk tid. Næringslivet er i stor grad nettverksbasert, der forretningsforhold bygges på tillit og personlige relasjoner. Dette tar tid å bygge opp, og det vil ofte kreve flere besøk før et forretningsforhold etableres.

Kom i kontakt med Innovasjon Norges rådgivere i Dubai

Slik kan du som bedrift lykkes i De forente arabiske emirater

Slik gjør du det

  • Les deg opp på kulturelle forskjeller, som kleskoder og kontortid. I Emiratene og Qatar er 90 prosent av befolkningen utlendinger, mens i Oman og Saudi Arabia er fleste lokale.
  • Begynn med en markedsanalyse. Passer forretningsmodellen til regionen? Her kan Innovasjon Norge hjelpe.
  • Bruk tid på å bygge relasjoner. Da har du større sjanse for å lykkes med forretninger. Det tar fort opp mot fem år før du begynner å høste fruktene av innsatsen du legger ned.

Slik gjør du det ikke

  • Ikke vær utålmodig. Her bygges forretningsforbindelser på tillit over tid. Selskaper som lykkes her, er de som går inn for en langsiktig satsing.
  • Ikke vær redd for byråkratiet. Ambassaden og Innovasjon Norge kan gi mye god overordnet informasjon om forholdene og sette dere i kontakt med myndighetsinstitusjoner og bedrifter.
  • Gi rom for pruting. Ikke gi en endelig pris med en gang. Pris er til for å diskuteres, og det forventes at du gir litt rabatter.
Publisert :
Sist oppdatert :