– Norsk kompetanse er ettertraktet

Sør-Korea jobber mot et mål om 20 prosent fornybar energiproduksjon innen 2030 – med havvind som et viktig ledd i satsingen. Det byr på store muligheter for norske selskaper.
Ti ansatte ved Innovasjon Norges kontor i Seoul
Teamet i Sør-Korea, fra venstre til høyre: Foran: Yeun-Kyung Yoo (seniorrådgiver, ambassaden), Young Gyu-Hyung Lee (rådgiver, ambassaden), Vilde Hauan (ambassaderåd), Anne Kari Hansen Ovind (ambassadør) og Joon Grane Hetland (ministerråd). Bak: Dooseok Kim (seniorrådgiver, IN Seoul), Changan Choi (seniorrådgiver, IN Seoul), Gunn Kim (seniorrådgiver, IN Seoul), Roger Martinsen (direktør, IN Seoul), Peder Jøraandstad (rådgiver, ambassaden)
© Innovasjon Norge

- Myndighetenes plan er å øke produksjonen av vindkraft. Flere store prosjekter er i oppstartsfasen – og flere norske aktører er allerede involvert i megaprosjekterfor flytende havvind utenfor byen Ulsan.

Det forteller Roger Martinsen, avdelingsleder ved Innovasjon Norges kontor i Seoul i Sør-Korea. Kontoret består ham, og fire lokalt ansatte. I tillegg er de samlokalisert med den norske ambassaden i Sør-Korea samt Norges Sjømatråd.

Med andre ord: her ligger alt til rette for å hjelpe norske bedrifter innenfor flere bransjer inn i det sørkoreanske markedet.

Sør-Korea som marked

Sør-Korea er et av de landene i verden som bruker mest penger på bedriftsutvikling og forskning, i tillegg til å være rangert som nummer fem på "EaseofDoing Business index" av Verdensbanken. Dette har gjort at landet på få tiår har utviklet seg til et dynamisk, økonomisk og teknologisk foregangsland.

- Sør-Korea har lite naturressurser, og har derfor slått seg opp som en industriell stormakt. Det meste er utviklet siden 80-tallet. Hyundai, Kia, Samsung og LG er alle relativt nye selskaper som har tatt verden med storm, forklarer Martinsen.

I tillegg er Sør-Korea er Norges tredje største handelspartner i Asia. Det betyr gode eksportmuligheter for norske bedrifter, for her er både norsk kompetanse og tjenester svært ettertraktet.

Partnerdialog for norsk posisjonering

Mens vi i Norge nesten er selvforsynt, importerer Sør-Korea i dag 95 prosent av energien de trenger. Derfor satses det stort på energi her; og både havvind, kjernekraft og hydrogen skal utbygges. Sør-Koreas mål er å gjøre landet mer selvforsynt – samtidig som energien og industrien gjøres grønn.

Et norsk selskap som har fått fotfeste i Sør-Korea, er den globale karbonprodusenten Bergen Carbon Solution(BCS). Selskapet anvender en unik CCU-teknologi for produksjon avulike typer faststoffkarbon fra karbondioksid. Med støtte fra Innovasjon Norge inngikk den Norges-baserte selskapet i 2023 en intensjonsavtale med det koreanske kjemiselskapet TKG HUCHEMS om å etablere et strategisk partnerskap med formål å kommersialisere BCS’ teknologi i Sør-Korea.

«Her på kontoret har vi særlig fokus på havvind, hydrogen, karbonfangst, -bruk og -lagring (CCUS) – og utvikling av landbasert akvakultur. Vi bistår bedrifter med markedsundersøkelser, partnersøk, posisjonering, nettverk, og møteplasser samt myndighetsdialog»

— Roger Martinsen, avdelingsleder ved Innovasjon Norges kontor i Seoul

Sør-Korea har som mål å bygge ut 26,7 GW havvind innen 2036. Ifølge egne undersøkelser er de sørkoreanske og norske forsyningskjedene ganske så komplementære, påpeker Martinsen. Med den massive satsingen på havvind, etterspørres blant annet miljø- og konsekvensutredningersamt kompetanse, løsninger og fartøykapasitet innen marine operasjoner, deriblantinstallasjon av turbiner, kabler og fortøyningssystemer.

Norge har en partnerdialog med Sør-Korea, hvor det jobbes bredt med å posisjonere norske selskaper for å utnytte markedsmulighetene som finnes her. Sør-Korea trenger norsk kompetanse, sier Martinsen, som har rundt 30 års erfaring fra ledelses- og strategirådgivning – og som selv har jobbet mange år innen olje og gass.

Deltar i eksportutviklingsprogram

Gjennom Innovasjon Norge kan du delta i en rekke spennende og relevante kurs og workshops, for å lære mer om salg, markedsføring, bærekraftig vekst – eller landet du ønske å satse i.

Axess Group er ett av ti norske selskaper som nylig deltok i ett av Innovasjon Norges eksportutviklingsprogramrettet mot mulighetene i det sørkoreanske havvindmarkedet. Selskapet leverer tjenester innen kabelinstallasjon for havvindturbiner. Selv om Axess Group allerede har vært etablert i Sør-Korea i ti år, har deltakelsen i programmet gitt bedriften økt kunnskap om det koreanske havvindmarkedet samt potensiellepartnere og kunder.

Vindturbiner i grønt landskap i Sør-Korea
© Unsplash

Martinsen forteller at det kan være utfordrende å komme inn på det sørkoreanske markedet, da konkurransen er tøff og engelskkunnskapene ofte mangelfulle. Sørkoreanske bedrifter er kravstore, kvalitetsfokuserte og forventer at ting skal skje raskt. 

Å lykkes her er likevel fullt mulig. Det har også norske Normex erfart. Selskapet, som er en løsningsleverandør for desinfeksjon og vannbehandling, har deltatt i flere av Innovasjon Norgeseksportutviklingsprogram rettet mot Sør-Korea. Gjennom deltagelsen har Normex utforsket konkrete markedsmuligheter, og i tillegg fått inngående kunnskap om Sør-Koreas utviklingsplaner for akvakulturnæringen – og potensialet disse representerer. Normex har etablert en samarbeidsavtale med et lokalt akvateknologiselskap og er godt posisjonert til å få levert sine løsninger til en av de nasjonale pilotprosjektene.

«Etablering av sterke forretningsrelasjoner er nødvendig for å lykkes her. Det kan kreve jevnlige besøk til landet og samarbeid med en lokal partner. Lokal tilstedeværelse er nøkkelen, og her kan du få god hjelp av Innovasjon Norge,»

— Roger Martinsen, avdelingsleder ved Innovasjon Norges kontor i Seoul
Slik lykkes du i Sør-Korea

Gjør dette:

  • Sett deg inn i bedriftskulturen. I Sør-Korea fungerer business annerledes enn hva vi er vant til i Norge. Husk bl.a. at bedriftene i Sør-Korea er mye mer hierarkisk oppbygde enn i Norge.
  • Begynn gjerne med en markedsundersøkelse. Innovasjon Norge kan bistå med tjenester for markedsinngang, noe som først og fremst errettet mot bedrifter som ikke har vært i markedet før. Dette hjelper bedrifter med å avklare om forretningsmodellen deres passer inn i landet.
  • Vis respekt for de som er eldre. Og husk at tonen her er mer formell enn vi er vant til i Norge.
  • Sørg for å ha med deg nok visittkort. Visittkort er viktig for å oppnå et godt førsteinntrykk samt etablere kontakter i Sør-Korea.

Ikke gjør dette:

  • Ikke forvent at alle snakker engelsk. Koreanerne er generelt sett ikke spesielt gode i engelsk. Det kan gjøre kommunikasjonen utfordrende.
  • Ikke undervurder viktigheten av lokal tilstedeværelse. Du trenger nødvendigvis ikke ha en egen avdeling i landet, men du gjør lurt i å knytte deg opp mot en agent/distributør som kan hjelpe med å bygge nye relasjoner og nettverk i tillegg til å holde eksisterende kontakter «varme».
  • Ikke kom for sent til møter i Sør-Korea. Koreanerne stiller presist og det er viktig å være godt forberedt.
  • Ikke vent lenge med å svare på henvendelser fra sørkoreanske bedrifter. De er ofte utålmodige og blir fort bekymret om de ikke får svar innen 2-3 arbeidsdager. Hvis du av forskjellige årsaker ikke er i stand til å svare på henvendelsen/spørsmålene, bør du uansett gi et kjapt tilbakemelding om at du har mottatt henvendelsen og gjerne antyde når kan komme tilbake med et svar.