Norske selskaper har medvind i Spania: Drar nytte av god «standing»
- Norge er allerede kjent for å være både bærekraftige, innovative og troverdige. Det handler ikke bare om god sjømat og vakker natur, men også teknologien og det innovative, sier Lieneke Fjørtoft, som leder Innovasjon Norges kontor i Madrid.
Flere av Norges næringer og leverandørkjeder har også et marked lenger sør i Europa. Med et hjemmemarked på over 48 millioner mennesker, i tillegg til 85 millioner besøkende turister årlig, er Spania et stort og viktig marked i Europa – og et av Norges viktigste eksportmarkeder. Selskaper som etablerer virksomhet i Spania kan også få tilgang til Latin-Amerika og Nord-Afrika, på grunn av Spanias geostrategiske posisjon og sterke tilstedeværelse av selskaper i disse markedene.
De seks rådgiverne ved Innovasjon Norges kontor i Madrid jobber med alt fra promotering av Norge som en bærekraftig turistdestinasjon, til å hjelpe norske firmaer med å få grep om det spanske og portugisiske markedet - enten som eksportør eller ved lokale etableringer.
Oppdrett og fornybar energi
- Vi har jobbet mye med fornybar energi i det siste. Særlig gjelder det havvind, men også landbasert vindkraft, solkraft og hydrogen, sier Fjørtoft.
«Spania posisjonerer seg for å bli en søreuropeisk hub for hydrogen»
Dessuten er Spania store på oppdrett, riktignok ikke på laks, men på andre arter. Her er det stor overføringsverdi fra den norske havbruksnæringen, som åpner opp for store forretningsmuligheter.
I likhet med de fleste andre land er det også store bevegelser på alt som har med bærekraft og utslippsreduksjoner å gjøre. I Spania betyr det blant annet store muligheter innen grønn maritim næring, der Norge har lang erfaring og solid kompetanse.
- Det kan dreie seg om alt fra infrastruktur for landstrøm på kaianlegg, til drivstoff som reduserer klimagassutslippene. Her har norske bedrifter mye å bidra med, sier Fjørtoft.
Tette bånd mellom Norge og Spania
For å bli synlige i nye markeder er messer en god arena, og Innovasjon Norge tilrettelegger for norske paviljonger. Norsk næringsliv har for eksempel stor tilstedeværelse på Seafood Expo Global og Seafood Processing Global som arrangeres årlig i Spania. I tillegg arrangeres Smart City World Expo og Wind Europe Bilbao, som begge er høyst relevante møteplasser for norske selskaper.
- Men vi er her for absolutt alle som har behov, og det varierer veldig hva de forskjellige selskapene trenger. Et lite firma har for eksempel helt andre behov enn et større og veletablert selskap.
«Vår tilstedeværelse i markedet, utstrakte nettverk og rolle som døråpner er kanskje det viktigste for alle selskaper»
- Her har mange lyst til å samarbeide mer med nordmenn. Spania er svært positive til samarbeid med Norge. Det handler om at vi har godt omdømme i det spanske markedet, noe norske bedrifter bør dra nytte av, sier Fjørtoft.
Hun mener man kan bruke det norske opphavet for det det er verdt.
- Ved å knytte seg sterkere til opphavslandet vil norske produkter få en ekstra dimensjon i markedsarbeidet. Sjømatnæringen har hatt stor suksess med "Seafood from Norway". Nå er "Made in Norway" lansert av regjeringen som et ledd i satsingen på å sette Norge i bedre stand til å ta internasjonale posisjoner også i andre deler av næringslivet, sier hun.
God hjelp av Innovasjon Norge
For det norske selskapet Solcellespesialisten var Spania det første markedet de entret etter Norge. I den forbindelse fikk de god hjelp av Innovasjon Norge.
- De var en stor hjelp i etableringen av vårt datterselskap i Spania og i å navigere i markedet i startfasen. De har også bidratt med nettverksbygging for å etablere kontakter i Spania, både hos myndigheter og i det private markedet, sier Siri Øvrewall som leder selskapets avdeling i Spania.
Øvrewall forteller videre at det å lære seg språket har vært viktig.
- Evnen til å snakke spansk har vist seg å være en større fordel enn forventet i vår tilnærming til det spanske markedet. De fleste arrangementer og sosiale sammenkomster foregår på spansk, og evnen til å kommunisere på dette språket har gjort det mulig for oss å etablere mer personlige og meningsfulle relasjoner med lokale forretningsfolk.
Også det norske selskapet Elwatch fikk god hjelp fra Innovasjon Norge ved sin etablering i Spania.
Forstå markedet – og menneskene
For å etablere seg i Spania er det viktig å forstå at det er en annen forretningskultur enn i Norge.
- Man er nødt til å vise at man investerer i et langsiktig businessforhold. Det handler mye om tålmodighet og å bygge tillit, forteller Fjørtoft og utdyper:
- Det er viktig å sette seg inn i språk og kultur, og å få en solid innsikt i og forståelse for markedet. Spania er inndelt i 17 autonome regioner med egne regionale parlament som har forskjellig kultur, lover og finansielle incentiver for utenlandske etableringer. Her kan vi hjelpe med tilrettelegging, nettverksbygging og å knekke kodene.