Hopp til hovedinnhold

Internasjonal satsing og eksport til Italia

Italia investerer betydelig i det grønne skiftet, og har fokus på sektorer som fornybar energi og smarte digitale løsninger. Det er en stor satsing og sterk vekst i eksporten av norsk sjømat, og det er fortsatt gode markedsmuligheter innen mote og design.
Kirke fra froskeperspektiv

Italia som marked

Italia er verdens åttende største økonomi og den tredje største i Eurosonen. Landet er verdenskjent for dyre sportsbiler og sterke merkevarer innen mat, vin, mote og design. Disse forretningsområdene er bærebjelker i det tradisjonsrike italienske næringslivet, som i høy grad består av små og mellomstore familiebedrifter som produserer konsumvarer av høy kvalitet. Den høyeste kjøpekraften finner man i Nord-Italia, og Milano og Firenze er vertskap for noen av de aller viktigste messene på verdensbasis innen møbel og mote.

Italia er også verdensledende innen en rekke andre bransjer som kjemisk industri, mekanisk industri, kosmetikk, tekstiler, brilleindustri og IKT. De fleste av de 100 mest konkurransedyktige næringsklyngene holder til i nord-Italia.

Sjømatkonsumet er høyt og dette gjør Italia til et viktig eksportmarked for norsk sjømatnæring, særlig innenfor laks og tørrfisk. Italienerne utgjør også et viktig marked for norsk reiselivsnæring, med stadig voksende besøkstall, særlig til Nord-Norge og Vestlandet.


Innovasjon Norges krav og forventinger

Markedsmuligheter i Italia

Møbel og design

Italia er den nest største møbelprodusenten i verden, og det lokale markedet er ansett å være et av de mest utviklede når det gjelder designkultur.

Milano er vertskap for en av de største møbel- og designutstillingene i verden: Il Salone Internazionale del Mobile. Dette er en global plattform for høykvalitetsprodukter med mer enn 330 000 deltakere fra 165 forskjellige nasjoner.

Milan Design Week er en unik arena for selskaper innen møbel og design som ønsker å eksportere og bygge internasjonale forretningsrelasjoner. I samarbeid med DOGA og andre partnere organiserer Innovasjon Norge en sterk norsk deltakelse under Milan Design Week – The Norwegian Presence.

Mote

Italias kreative industrier og verdenskjente «Made in Italy» inkluderer en rekke sektorer som mote, smykker, briller, møbler, belysning og mat. Italias globale lederskap innen mote er basert på ferdigheter innen entreprenørskap og ledelse. Det er viktig å kunne industrialisere designernes kreative visjoner om til kommersielle produkter.

Vi støtter utviklingen av norsk moteindustri gjennom ulike prosjekter og initiativer, både en-til-en assistanse, arrangementer rettet mot en gruppe bedrifter og kompetanseprogrammer som f.eks. Fashion Skills på SDA Bocconi, utviklet i samarbeid med Norwegian Fashion Hub i Oslo.

Reiseliv

Norge er en attraktiv reisedestinasjon for italienere som søker naturbaserte opplevelser. Etterspørselen etter temabaserte reiser øker, og en ferie i Norge blir gjerne sett på som eksotisk og eksklusiv.

Den italienske forbrukeren er pris- og kvalitetsbevisst. Vi arbeider tett med turoperatører og andre aktører i det italienske reiselivsmarkedet, og kan hjelpe deg med profilering og markedsføring av din reiselivsbedrift.

Les mer om muligheter innenfor reiseliv fra Italia på Visit Norway sine sider.

Sirkulærøkonomi

Italia er et av landene i Europa som resirkulerer mest emballasjeavfall og har høyest produksjon av biogass.

Prognosen for grønne investeringer er imponerende med tanke på både offentlige og private investeringer, noe som gjør Italia til et interessant utviklingsmarked for både produkter og tjenester innen sirkulærøkonomi.

I Rimini arrangeres Ecomondo og Key Energy Exhibition, to av de største internasjonale utstillingene innen grønn økonomi og sektorer som avfallsledelse, resirkulering, avløpsvann, nye bærekraftige teknologier og materialer, samt smart by-teknologier.

Sjømat

Italia er et av de viktigste markedene for laks og tørrfisk i Europa, og eksporten av norsk sjømat til Italia har hatt en jevn og rask vekst det siste tiåret. Italienerne har fokus på sunn mat og er villige til å betale en høyere pris for god kvalitet og sertifiserte produkter. Konkurransen er hard, men det er et stort potensial for videre vekst for norske sjømatprodukter som laks, torsk, pelagisk fisk, kamskjell, reker og krabber.

Grønn mobilitet

Milano er anerkjent som en av verdens mest aktive byer når det kommer til implementering av smart og grønn teknologi. Det ligger store muligheter for norske bedrifter i Italias raskt voksende marked for smarte samfunn og elektrisk mobilitet. 

Les mer om mulighetene for eksport av løsninger innen grønn mobilitet til Italia.

Adresse

Via Cappuccini 2
20122 Milano

Sentralbord

Tlf: +39 02 85 45 14 11
E-post: milano@innovasjonnorge.no



Ansatte

Profilbilde av Heidi M. Dahl
Heidi M. Dahl
Avdelingsleder
Heidi Dahl er direktør for Innovasjon Norge i Afrika. Med lang internasjonal ledererfaring fra ulike bransjer som Publishing, Finance, Green Maritime, Renewable Energy og Tourism. Heidi bringer med seg et vell av kunnskap innen internasjonal forretningsutvikling og nettverk fra bedrifter over hele verden. Hun har en grad fra Handelshøyskolen BI.
Profilbilde av Elisabeth Ones
Elisabeth Ones
Markedsspesialist turisme
Overordnet ansvar for reiselivsprosjekter, koordinering, budsjett, Markedsplan, resultater og rapportering. Salg av prosjekter og aktiviteter til samarbeidspartnere. Studerer statsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Har en bachelorgrad ved Norges Handelshøyskole, og kurs i kompetansebygging og ledelse. Snakker italiensk, engelsk og tysk.
Profilbilde av Emanuela Teani
Emanuela Teani
Markedsrådgiver
Markedsrådgiver. Ansvarlig for internasjonale forretningsutviklingsprosjekter, nettverksbygging og kompetanseprogrammer innen Sjømat og Mote. Har en bachelorgrad i internasjonal handel fra Università degli Studi i Bergamo. Snakker engelsk flytende. Gode ​​kunnskaper i norsk og spansk.
Publisert :
Sist oppdatert :