Unik norsk båtpropell sparer energi

Nybrotsarbeid på Bømlo har allerede skutt fart i hurtigbåter i Asia. Nå spinner Servogears nytuvtiklede propell ut i et globalt marked med nullutslippsbåter.
Nærbilde av en båtpropell
© Servogear
Selskap
Servogear
Lokasjon
Bømlo

- Vi utvikler og designer Servopod™ som skal sitte fast på skroget under en båt. I den er det både ror, aksling, gir og propell samlet i ett. Det reduserer vekt og plass, og utgjør dermed mye for energibruken av et hurtiggående fartøy, forklarer Eivind Kvandal, leder for teknologi og utvikling ved Servogear.

«De har alle forutsetninger for å vokse videre internasjonalt.»

— Marita Klyve, seniorrådgiver i Innovasjon Norge Vestland.

Det veletablerte produksjonsselskapet Servogear har designet og installert propellsystemer for kommersielle hurtiggående båter i over 50 år. De holder til på Bømlo, midt mellom Bergen og Stavanger, og er i dag en internasjonal produsent som har levert over 1800 løsninger til ulike båter i inn- og utland.

Pilotprosjektet er et samarbeid mellom Servogear, Oshaug Metall og Norled. Lykkes de med den innovative propelløsningen, kan den potensielt kutte rundt 30 prosent av energibruken til flere av dagens løsninger.

Støtte fra Innovasjon Norge

Prosjektet har fått 19 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge. Innovasjonsgraden er svært høyt for dette prosjektet, og løsningen kan gi betydelige forbedringer i effektiviteten for nullutslippshurtigbåtene, ifølge Marita Klyve, seniorrådgiver ved Innovasjon Norges kontor i Vestland.

- Ikke bare kan selskapet skilte med lang erfaring og kunnskap om markedet, men de har også kommet opp med en løsning som kan benyttes på eksisterende hurtigbåter. Det åpner opp et stort markedspotensial blant allerede bygde båter, sier Klyve.

- I tillegg bidrar dette prosjektet betraktelig i overgang til nullutslippsløsninger for hurtigbåter. Det er et viktig steg på veien mot klimamålene som er satt i 2030.

«Vi er overbevist om at vi får til å lage dette, og da er det godt at Innovasjon Norge støtter oss i det.»

— Eivind Kvandal, leder for teknologi og utvikling i Servogear.

Kvandal sier at de er veldig fornøyde med støtten fra Innovasjon Norge, og spesielt tilfredse med at støtten ikke kommer med urealistiske betingelser.

- Denne typen nybrottsarbeid går mye frem og tilbake, og da klarer man ikke alltid å holde den tidsplanen man la opp til. Der har Innovasjon Norge vært veldig forståelsesfull, sier Kvandal.

Inspirert av offshore-industrien

Fastmonterte podder på skrog er i seg selv ikke nytt. De er mye brukt på store, saktegående offshorefartøy - primært grunnet overlegne manøvreringsegenskaper, høy servicevennlighet og plassbesparende design.

- Selve ideen om en pod er hentet fra offshoreindustrien, og det finnes også et par varianter til mindre mer hurtiggående fartøy i dag. Det unike med Servopod er at den vil inneha alle de velkjente Servogear-egenskapene, som sammen med vår kunnskap om skrogutforming, vil gi en spesialdesignet og vendbar propell, spesielt tilpasset hurtiggående fartøy, sier Kvandal.

I motsetning til en propell med fastmonterte blad, vil justerbare propellblader hele tiden kunne optimalisere kraften og fremdriften for båtene. I tillegg til den nye løsningen være mye lettere, og spare mye plass inne i båten.

- Vekt er alfa omega i denne bransjen. Lettere løsninger og gunstigere kraftproduksjon fra vannstrømmen under båten, sørger for de store energibesparelsene. I tillegg er det mye enklere å gjennomføre en rask service mens båten står på land, sier han.

Stort markedspotensial

Kvandal er trygg på at dette er noe markedet er interessert i. Allerede i 2020 gjorde de et forprosjekt i den norske kundebasen som viste at det var stor interesse i markedet for løsningen.

– Gevinstene er store på energieffektivisering og forbedret manøvreringsegenskaper. For båtselskapene er det også en stor fordel at servicen av podden kan gjøres i forkant av verkstedopphold, og at båten får levert ferdig overhalte unit-er når de blir tatt på land. Disse kan så monteres i båten i løpet av noen timer. På denne måten vil det aldri dukke opp overraskelser for kunden under et verkstedopphold. Samtidig vil vektreduksjonen og plassbesparelsen innvendig i båtene gjør at de kan ta flere passasjerer om gangen, forklarer Kvandal.

De internasjonale klimamålene bidrar til at hele den maritime næringen har et behov for klimavennlige og energieffektiviserende løsninger fremover. Servogear produserer allerede til et internasjonalt marked, blant annet til passasjerbåter i Asia.

– Nå gjelder det å få podden ferdig designet, slik at prototypen kan produseres og testes på en norsk hurtigbåt. Forhåpentligvis er det ikke lenge før en av Norleds båter på Vestlandet er utstyrt med en ny innovativ propelløsning fra oss, sier Kvandal.

Les mer om hvordan Servogear presenterer løsningen sin for internasjonale målgrupper på Business Norway.