Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • NTW samler reiselivsverden til 8000 møter over to dager

    Siri, Frode og Bente fra Innovasjon Norge

    Denne uken går Norges største arrangement for reiselivsnæringen, Norwegian Travel Workshop, av stabelen. 420 norske reiselivsansatte fra 301 bedrifter skal denne uken, gjennom om lag 8000 forhåndsbookede, digitale møter, treffe 412 utenlandske turoperatører fra 319 bedrifter – og 32 nasjoner.

    - Norske reiselivsbedrifter har mobilisert stort foran årets Norwegian Travel Workshop. Det er en krevende øvelse å skulle gjennomføre 9000 digitale møter på to dager, men vi stiller godt forberedt og gleder oss stort til å komme i gang. Det er særlig fint å se at vi har med 30 nye utenlandske turoperatører, noe som er et godt tall med hensyn til pandemien og situasjonen vi er i, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

    Hun vet at ansatte i reiselivsnæringen ivrer etter å komme tilbake til en normal hverdag, med internasjonale gjester på kundelistene sine. For mange er det altfor god plass i ordrebøkene framover.

    - Vi vet ikke når dagen kommer at grenser åpnes og turisttrafikken går som normalt, men det er positivt at så mange velger å bli med på NTW for å ivareta og skape nye relasjoner med utenlandske turoperatører og samarbeidspartnere. Forhåpentligvis gjøres det gode avtaler som sikrer fremtiden, sier Bratland Holm.

    Viktig arena

    NTW har etablert seg som den kanskje viktigste arenaen for norsk reiselivsnæring for forhåndsbookede salgsmøter med turoperatører fra hele verden, som ønsker å selge norske reiselivsopplevelser. Hele spekteret av den norske reiselivsnæringen er representert med bedrifter innen aktiviteter, opplevelser, kultur, hoteller, mat, transport med flere.

    Totalt deltar med andre ord 620 reiselivsbedrifter og 832 deltakere under årets Norwegian Travel Workshop (NTW). Det er 48. gang arrangementet avvikles i regi av det som nå er Innovasjon Norge – og som i fjor avvikles arrangementet digitalt. Neste år derimot blir det forhåpentligvis igjen en norsk by som skal få æren av å være vertskap for de flere hundre reiselivskollegaene fra hele verden.

    Dette er de utenlandske turoperatørene

    I et vanlig år, før pandemien, ville 84 prosent av kjøperbedriftene som deltar på årets NTW, årlig sendt 1000 eller flere kunder til Norge.

    De utenlandske turoperatørene har ulike målgrupper de selger til. 36 prosent oppgir at de har ‘high end’-kunder, 83 prosent tilbyr pakker til individuelle reiser og 74 prosent tilbyr pakker til gruppereiser. 93 prosent er interessert i å selge vinter og eller høstprogrammer.

    Ser vi på det de selger mest av er det familieferier, parferier, fly & drive, bussgrupper, ferier med offentlig transport og baseferier, der man i hovedsak oppholder seg på ett sted som kommer høyest på listen.

    - Turoperatører som deltar på NTW er som regel ute etter kunnskap om nye produkter i det norske markedet, og oppdatering på produktene generelt sett - innen alt fra overnattingssteder til aktiviteter, sier Bente Bratland Holm.

    20 kjøperbedrifter som deltar på NTW 2021 har ikke Norge i programmet sitt per i dag, men er interesserte i å starte produksjon av reiser hit.

     
    Fakta om Norwegian Travel Workshop 2021
    Arrangør er Innovasjon Norge.
    • Antall deltakere NTW 2021: 620 bedrifter og 832 deltakere
    • Antall bedrifter – selgere: 301
    • Antall personer – selgere: 420
    • Antall bedrifter – kjøpere: 319 (32 nasjoner)
    • Antall personer – kjøpere: 412
    • 80 % av kjøperne kommer fra Europa/Nordiske land/Russland.
    • USA/Canada: 8 %
    • China, Japan, Korea, India: 10 %
    • Australia, Brazil, Argentina: Øvrige