Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Baner vei for norsk helseteknologi i USA

    EpiGuard møter mulige samarbeidspartnere på  Nordic AMPlify 2022.
    EpiGuard deltok på Nordic AMPlify 2022 og har fått sin EpiShuttle utstilt i USA.Innovasjon Norge

    Med et felles nordisk prosjekt kalt Nordic AMPlify ønsker Innovasjon Norge å hjelpe helseteknologibedrifter med å finne raskeste vei inn i det amerikanske markedet. - Det er krevende å slippe inn, men så er mulighetene store, sier Jannik Grodt Schmidt, som er ansvarlig for prosjektet.

    Nordic AMPlify

    Med Nordic AMPlify får bedrifter fra Sverige, Finland, Island, Danmark og Norge som jobber innenfor helse mulighet til å møte noen av de ledende miljøene innenfor helse og omsorg i USA. De blir tatt med til Winston-Salem i North Carolina, som er et sentrum for helsenæringene i USA. Det er mindre krevende å oppnå kontakt med de store aktørene der, enn mange andre steder i landet. Helsemarkedet i USA er verdens største, med en forventet omsetning i 2023 på 208 milliarder dollar bare for medisinsk utstyr.
    Nordic Innovation som er eid av Nordisk Ministerråd, står bak Nordic AMPlify sammen med Innovasjon Norge og tilsvarende organisasjoner i de andre landene.

    I løpet av besøket til USA møter deltakerne representanter fra fem ulike helseorganisasjoner, med mer enn 100 sykehus og får vise seg fram for fem ulike venture capital-miljøer.

    Et prosjekt som skaper resultater

    Dette er tredje gang Nordic AMPlify blir gjennomført og andre gang Innovasjon Norge er med som partner. I fjor var seks norske virksomheter med, og prosjektet gir resultater: I alt har 26 selskaper deltatt i de to første rundene, og et av dem har inngått en foreløpig avtale med et helseforetak, et har fått sitt produkt utstilt på Novant Health Innovation Lab, og tre er kommet langt i samtalene med de store helseforetakene. Novant er et selskap som driver et stort antall sykehus i North Carolina.
    - Vi ser at selskapene som har vært med tidligere er i en langt bedre posisjon i det amerikanske markedet enn de var på forhånd. De er blitt kjent med behovene i markedene og vet mye mer om viktige kontaktpunkter enn tidligere. Det gir dem store fordeler, sier Jannik Grodt Schmidt.

    Bedriftene må bli med nå

    - Det er nå Nordic AMPlify begynner, sier Schmidt. - De som ønsker å være med bør forberede seg gjennom å delta på lansering og workshop om neste års prosjekt den 29. november. I et tre timer langt arrangement får de møte folk fra innsiden av amerikansk helsevesen og investorer som gir et innblikk i hvordan det er å gå inn i det amerikanske markedet. Innovasjon Norges kontaktpersoner i USA og Norge er også med og tilgjengelige for deltakerne.

    Solide støttespillere:

    Det nordiske AMPlify-prosjektet er et samarbeid mellom Nordic Innovation, Business Sweden, Business Finland, Business Iceland, Innovasjon Norge og Innovation Centre Denmark, med The city of Winston-Salem NC, FCA Venture Partners, Chmg Capital, Flywheel Co-Working, Courage Venture Funds og Winston Starts som partnere i USA. Det gir bedriftene muligheten til å få en første validering av sitt prosjekt og selskap fra investormiljøer i USA.

    I tillegg har Laerdal Million Lives Fund gått inn i et samarbeid med Nordic AMPlify. Fondet er en del av den norske Laerdal-gruppen.