Håndtering av immaterielle verdier kan være avgjørende for å oppnå bedriftens mål. Det er ikke nok å søke om patent- og varemerkebeskyttelse uten å se IPR i et større perspektiv. En robust og helhetlig IPR-strategi som er godt integrert i forretningsplanen er kjennetegnet for bedriftene som lykkes i internasjonale markeder.
Utformingen og implementeringen av IPR-strategien kan deles opp i fire faser:
Dette er innholdet i hver fase:
1. Kartlegging: hvilke verdier har bedriften?
2. Samkjøring: hva skal de immaterielle verdiene brukes til?
De fleste bruksområdene for IPR i en kommersiell sammenheng kan grupperes i følgende fem kategorier:
Skape inntekter: Inntekter kan blant annet skapes gjennom lisensiering og salg av rettigheter, produkter og tjenester.
Skaffe kapital: Her er det viktig med dokumentasjon overfor investorer, bankinstitusjoner og andre finansieringskilder.
Inngå samarbeid: Aktuelle samarbeidsmåter kan være joint venture, patent pool, åpen innovasjon og deltakelse i en standard.
Redusere kostnader og risiko: Dette dreier seg blant annet om å finne ut hva andre har gjort, for å
Sikre posisjon i markedet: Dette dreier seg blant annet om å sikre handlingsrom (freedom to operate), blokkere konkurrenter, kontrollere verdikjeden og bygge omdømme.
3. Hvilke aktiviteter skal etableres?
Disse aktivitetene er god praksis i håndtering av bedriftens immaterielle verdier:
4. Implementering
Implementering av aktivitetene som ble bestemt under punkt 3.
HUSK: Strategien krever kontinuerlig tilpasning. I likhet med forretningsplanen er IPR-strategien en sirkulær prosess som krever oppdateringer og tilpasninger i takt med endringer i markedet.