• EN
  • Logg inn
  • Lag din IPR-strategi

     Piranka
    Piranka

    Håndtering av immaterielle verdier kan være avgjørende for å oppnå bedriftens mål. Det er ikke nok å søke om patent- og varemerkebeskyttelse uten å se IPR i et større perspektiv. En robust og helhetlig IPR-strategi som er godt integrert i forretningsplanen er kjennetegnet for bedriftene som lykkes i internasjonale markeder.

    Utformingen og implementeringen av IPR-strategien kan deles opp i fire faser:

    • kartlegge
    • samkjøre
    • bestemme aktiviteter
    • implementere

    Dette er innholdet i hver fase:

    1. Kartlegging: hvilke verdier har bedriften?

    • Kartlegging av bedriftens immaterielle verdier
    • Identifisering av nøkkelverdier, det vil si verdier som er avgjørende for å oppnå bedriftens forretningsmål, og eventuelle mangler
    • Kartlegging av hvem som eier nøkkelverdiene 

    2. Samkjøring: hva skal de immaterielle verdiene brukes til? 

    De fleste bruksområdene for IPR i en kommersiell sammenheng kan grupperes i følgende fem kategorier:

    Skape inntekter: Inntekter kan blant annet skapes gjennom lisensiering og salg av rettigheter, produkter og tjenester.

    Skaffe kapital: Her er det viktig med dokumentasjon overfor investorer, bankinstitusjoner og andre finansieringskilder.

    Inngå samarbeid: Aktuelle samarbeidsmåter kan være joint venture, patent pool, åpen innovasjon og deltakelse i en standard.

    Redusere kostnader og risiko: Dette dreier seg blant annet om å finne ut hva andre har gjort, for å

    • kunne bygge på andres ideer
    • unngå krenkelse av andres rettigheter
    • inngå samarbeid 

    Sikre posisjon i markedet: Dette dreier seg blant annet om å sikre handlingsrom (freedom to operate), blokkere konkurrenter, kontrollere verdikjeden og bygge omdømme.

    3. Hvilke aktiviteter skal etableres?

    Disse aktivitetene er god praksis i håndtering av bedriftens immaterielle verdier: 

    • Idégenerering og belønningssystemer: Det er viktig å etablere et system som ivaretar ideene som kommer fra egne ansatte og belønne de som bidrar med gode ideer.
    • Oversikt over handlingsrom (freedom to operate): Det vil si å identifisere hva bedriften kan gjøre uten å krenke andres rettigheter.
    • Beskyttelse av rettigheter: Dette kan gjøres ved å registrere rettigheter, benytte klausuler i kontrakter eller gjennomføre andre tiltak i utøvelsen av forretningsvirksomheten for å ivareta rettighetene.
    • Kommersiell utnyttelse av rettigheter: Dette handler om å sikre at IPR er en integrert del av forretningsplanen.
    • Overvåking av rettigheter: På den ene siden handler dette om å sikre kunnskap om aktivitetene hos viktige konkurrenter (ved for eksempel overvåking av deres patentportefølje), på en annen side handler det om å overvåke markedet for å avdekke krenkelser av bedriftens rettigheter.
    • Håndheving av rettigheter: Når en krenkelse er avdekket må bedriften ta stilling til hvorvidt rettighetene skal håndheves og i så fall hvordan.
    • Oversikt og administrasjon av rettigheter: Dette dreier seg om å få oversikt over bedriftens immaterielle verdier og hvem som eier dem, og å ha et system for håndtering av rettighetene.
    • Revisjon og rapportering: Synligjøring av IPR i regnskapet og overfor eiere, partnere og andre interessenter.
    • Bevisstgjøring og opplæring: Sikring av et tilstrekkelig kompetansenivå på IPR blant bedriftens ansatte. 

    4. Implementering

    Implementering av aktivitetene som ble bestemt under punkt 3. 

    HUSK: Strategien krever kontinuerlig tilpasning. I likhet med forretningsplanen er IPR-strategien en sirkulær prosess som krever oppdateringer og tilpasninger i takt med endringer i markedet.