Hvordan lykkes jeg med min idé

 Hero Images

En smidig idé- og forretningsutvikling er tryggest og billigst.

Det er bare en liten andel oppstartselskaper som oppnår suksess. De aller fleste går dessverre konkurs. De desidert viktigste årsakene til at oppstartselskaper mislykkes er:

  1. Det var ikke markedsbehov
  2. De gikk tom for penger

Man kan kanskje si, litt spissformulert, at de brukte alle pengene og ressursene sine på å lage noe som ingen vi ha. Hvordan kan man unngå dette?

Et generelt råd er å starte med å avklare om markedet er der. Finnes det kunder som har behov eller problemer de er villige til å betale for å få dekket? Du kan ikke ta dette for gitt, men heller teste det så hurtig og billig du klarer.

The Lean Startup, en bok av Eric Ries, fremheves av mange som en metode, eller fremgangsmåte, oppstartsselskaper kan følge for å øke sjansen for å lykkes. Det er ikke en kopierbar oppskrift for suksess, men vi tror boken gir gode perspektiver, tenkesett og hjelpemidler i forbindelse med oppstart.

Her er noen tips fra boken:

  1. Start med kunden og behovet

    Før du bruker mye tid og penger på å utvikle et produkt bør du teste markedet. Finnes det et problem som er verdt å løse? Er det et behov som må dekkes? I boken beskrives en rekke metoder for hvordan man kan undersøke markedsbehovet uten nødvendigvis å ha laget en ferdig løsning først. Dette gir ofte også vesentlig innsikt som er viktig idet man skal utvikle løsningen eller produktet. 
  2. Raske eksperimenter, ikke lange utviklingsløp

    Risikoen øker jo lenger tid du bruker på utvikling. Derfor anbefales det at man heller gjennomfører mange og hurtige eksperimenter for å teste de vesentligste delene av forretningsideen og forretningsmodellen. Formålet med dette er å minske faren for at man utvikler noe som ingen vil ha, og redusere tiden det tar før man har et salgbart produkt i markedet.
  3. Snu, før det er for sent

    Fjellvettregel #8 oppfordrer til å “vende i tide, det er ingen skam å snu”. På samme måte bør man revurdere planen fortløpende, og velge en annen plan før du er utslitt (eller tom for penger). Forholdene kan forandre seg raskt, ikke bare i høyfjellet men også i markedet og næringslivet. Mange av de suksessrike oppstartsselskapene vi ser i dag har gjort radikale vendinger på veien.

Har du funnet opp noe nytt?

Hvis du har gjort en oppfinnelse du tror er ny, må du aller først sjekke om andre har kommet deg i forkjøpet.