Gründermiljøet møtte kronprinsen hos Innovasjon Norge

Norske bedrifter trenger bedre tilgang på risikokapital, fortalte gründere og investorer under arrangementet «skaleringsdagen».
Kronprins Haakon
Kronprins Haakon hilser på gründere.
© Foto: Tom Hansen / Innovasjon Norge

– Jeg er både begeistret og bekymret for norsk omstillingsevne, sa administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, da han ønsket velkommen.

Under «skaleringsdagen» fikk kronprins Haakon, stortingspolitikere og Nærings- og fiskeridepartementet høre fra en rekke gründere og investorer, blant annet Trond Riiber Knutsen og Camilla Dybendahl.

De kunne fortelle at norske oppstartsbedrifter mangler risikokapital for å kunne konkurrere internasjonalt.

– Varsellampene blinker

– Norge lykkes med mye, men skaper ikke de store børsmotorene, sa Haugli i sitt innlegg.

De siste ti årene er antallet høyvekstselskaper i Norge doblet fra 3000 til 6000, ifølge Samfunnsøkonomisk Analyse. Samtidig er bare to av Nordens 30 største selskap norske.

– Vi er mye bedre stilt med gründere og vekstbedrifter enn vi var for ti år siden, sa Haugli.

– Men varsellampene blinker. Mario Draghi har advart Europa om at vi henger langt bak USA og Kina. Og Norge henger bak Europa igjen.

Siden 2010 har Norge hatt nær lavest vekst i produktivitet i OECD.

– Det haster det å gjøre noe med, sa Haugli.

Håkon Haugli og Kronprins Haakon smiler mens de hilser på gründere
© Foto: Tom Hansen / Innovasjon Norge

Nasjonal akselerator

Kronprinsen og gründermiljøet fikk høre at Innovasjon Norge har foreslått en nasjonal «akselerator» for vekstbedrifter, sammen med Forskningsrådet, Siva og Investinor.

– Det offentlige skal ikke løse alt, men vi må legge best mulig til rette for at bedrifter kan vokse i Norge, sa Haugli.

– Derfor har vi foreslått et nasjonalt akseleratorprogram, etter modell fra det europeiske innovasjonsrådet EIC.

Akseleratoren skal omfatte 30 bedrifter i året. Den skal samkjøre virkemidler fra forskning til børsnotering.

– Vi vet mye om hva som skal til for å lykkes. Det er «de tre K-ene»: kompetanse, kapital og kunder. Akseleratoren skal hjelpe norske vekstbedrifter med akkurat det, avsluttet Haugli.