Innovasjon Norge omstiller og kutter kostnader

Kravet om effektivisering kommer som en oppfølging av konklusjonene etter en omfattende gjennomgang av det næringsrettede virkemiddelapparatet. I statsbudsjettet for neste år som nå er vedtatt, er Innovasjon Norge pålagt å spare inn 100 millioner kroner i driftskostnader de kommende årene. Det tilsvarer ca. 7 prosent av de samlede driftskostnadene. Reduksjonen skal skje over tre år, i perioden 2022-2024.
– Dette innebærer at vi går inn i en periode med omstilling, som også vil innebære nedbemanning i organisasjonen. Vi vil ta ut gevinster av investeringer vi gjør i digitale verktøy og legge om arbeidsprosesser. Det vil bidra til forenkling for bedriftene. Vårt mål er å levere minst like godt til kundene underveis og i etterkant av prosessen og å ivareta medarbeidere som blir direkte berørt på best mulig måte, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge.
Bemanningskostnader
Ledelsen har identifisert områder som kan effektiviseres i tråd med kravet om kostnadskutt. Det anslås at mellom 70 og 80 prosent av en slik gjennomført kostnadsreduksjon vil bli knyttet til bemanningskostnader.
Styret i Innovasjon Norge behandlet saken torsdag 16.desember. I styrets vedtak heter det følgende:
Styret har besluttet å igangsette en omstillingsprosess for å realisere et kostnadskutt på 100 mill. kroner over tre år. Styret legger til grunn at dette innebærer anslagsvis 70-80 % i årsverkskostnader, og at det gjennomføres en nedbemanningsprosess ihht. Arbeidsmiljøloven.
Styret slutter seg til den fremlagte overordnede fremdriftsplanen, med en prosess som skal ivareta selskapets strategiske kjerne, hensynet til antall arbeidsplasser i distriktene og hensynet til Innovasjon Norges kunder.
Styret ber administrasjonen om å gjennomføre en prosess som så langt det er mulig ivaretar ansatte, og at de søker å finne løsninger som innebærer frivillig avgang.
Fortsatt kundenær og desentralisert
– Innovasjon Norge er en kundenær og desentral organisasjon. Det store flertallet av våre medarbeidere har kundekontakt og sitter på våre kontorer i Norge og utlandet. Også etter at denne omstillingsprosessen er gjennomført skal vi ha et kundenært og desentralisert Innovasjon Norge, gjennom tilstedeværelse over hele landet og i de mest relevante markedene ute i verden, sier Haugli.