Kundene stadig mer fornøyde

Bedrifter og gründere svarer at de er fornøyde med kundebehandler og søknadsprosess i Innovasjon Norge, viser to ulike undersøkelser.
Administrerende direktør i Innovasjon Norge står ut i snøvær med skjerf og briller.
Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge vil gjøre det enda enklere å bruke Innovasjon Norge.
© Foto: Kjetil Svorkmo Bergmann, Innovasjon Norge

- Vi er glade for gode tilbakemeldinger det siste året, men ønsker å gjøre det enda enklere å søke støtte hos oss, enten det er førstegangsgründere med nye idéer, større omstillingsprosjekter eller etablerte suksesser som vil teste markedsmulighetene i andre land, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Kundetilfredshet etter tilsagn/avslag på tilskudd og lån

Kunder av Innovasjon Norge skårer egen tilfredshet med Innovasjon Norges leveranse og rådgiver med 4,5 på en skala fra 1 - 5, der fem er veldig fornøyd, viser undersøkelsen som fortløpende sendes ut én uke etter at bedriftene har fått tilsagn om finansiering, avslag på finansiering eller har mottatt en rådgivningstjeneste.

Skåren er et gjennomsnitt av det kundene svarer på følgende to spørsmål:

«Hvor fornøyd var du med din rådgiver i Innovasjon Norge?»

«Hvor fornøyd var du med vår leveranse i forhold til dine behov?»

Skåren på 4,5 gjelder siste seks måneder. Tilsvarende skår de seks foregående månedene var 4. Svarprosenten på undersøkelsen ligger vanligvis rundt 30 prosent. 1724 bedrifter har svart på dette spørsmålet så langt i 2024.

Pop-up spørsmål om søknadsprosessen

En annen undersøkelse kartlegger tilfredshet umiddelbart etter at søknaden er sendt inn. Når kunder trykker «send» på søknaden sin til Innovasjon Norge, dukker følgende spørsmål opp på skjermen:

«Er du fornøyd med søknadsprosessen?»

Her gir bedriftene en skår på 4 på en skala fra 1 til 5, der 5 er best. Resultatet siste seks måneder er bedre enn forrige seksmånedersperiode, da resultatet var 3,9. 2500 bedrifter har svart på dette spørsmålet det siste året.

Innovasjon Norge har en dialogbasert søknadsprosess, der rådgiveren sparrer med kunden underveis. Den enkelte bedrift behøver dermed ikke å ha kjennskap til de ulike tilbudene i virkemiddelapparatet, men kan konsentrere seg om å beskrive prosjektet sitt. Deretter er det opp til kunderådgiveren å finne ut hvilke tjenester som passer best for det konkrete prosjektet.

Eksempler på tilskudd er tilskudd til oppstart, studententreprenørskap, klima- og miljøvennlig teknologi og bioøkonomi. Eksempler på lån er innovasjonslån og grønne vekstlån. Eksempler på rådgivningstjenester er kurs, mentortjenester, internasjonal markedsrådgivning eller eksportråd.

- Vi har et uttalt mål om forenkling for kunder og medarbeidere. Hver eneste uke intervjuer vi kunder om de digitale løsningene, for å gjøre det enda enklere å bruke Innovasjon Norge, sier Rune Hoel, produktleder for “Én vei inn” i Innovasjon Norge.

Les mer om En vei inn her.

En vei inn illustrasjon

Én vei inn for næringslivet

Er du usikker på hva slags hjelp du kan få fra det offentlige? "Én vei inn" er en felles inngang til veiledning, finansiering, nettverk og kompetanse fra de offentlige aktørene i Norge.

Les mer om Én vei inn