Nordisk paviljong på EXPO 2025 Osaka: “Nordic Circle”

Navn og konsept er nå klart for den nordiske paviljongen på verdensutstillingen Expo Osaka 2025.
Generalkommisærene smiler sammen med Expo-maskoten
Fire av fem nordiske generalkommisærer fra den nordiske paviljongen på pressekonferanse i Tokyo. Fra venstre: Stine Guldmann (Danmark), Ragnar Thorvardson (Island), Nita Pilkama (Finland) og Finn Kristian Aamodt (Norge). Foto: Nordic Pavilion
© Foto: Nordic Pavilion

Den nordiske paviljongen er et felles initiativ mellom Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige. Valget av navnet og konseptet “Nordic Circle” er et viktig skritt mot EXPO 2025 i Osaka, Japan.

Navnet skal representere en visjon om nye samarbeid og bærekraftige fremskritt, og skal invitere det globale samfunnet til å delta i denne felles reisen. Konseptet skal fremheve de nordiske landenes forpliktelse til bærekraft, innovasjon og globalt samarbeid, og viktigheten av tillit, som er grunnlegende for de nordiske landene. “Nordic Circle” skal symbolisere bærekraft og livets sirkel, og reflektere naturens evige bevegelse og sammenheng.

-Nordic Circle representerer vårt engasjement for samarbeid og bærekraftige løsninger. Det symboliserer et rom der vi feirer prestasjoner, deler innsikt og utforsker nye ideer, sier Magnus Schöldtz, styreleder for den nordiske paviljongen.

Det er også designet en logo knyttet til navnet og temaet “Nordic Circle”. Det virvelformede designet vil være fremtredende i paviljongens utstillinger, og symboliserer tilkobling og dynamikk.

Om EXPO 2025 Osaka

EXPO 2025 Osaka skal samle land fra hele verden for å utforske temaet “Designing Future Society for Our Lives.” Dette globale arrangementet skal vise frem innovative løsninger, fremme internasjonalt samarbeid og inspirere til samtaler om å forme en bærekraftig og inkluderende fremtid.

Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island deltar med en felles nordisk paviljong på EXPO 2025 i Osaka, Japan, med mål om å styrke forholdet til Japan og japanske selskaper. Den nordiske paviljongen er en 1,200 m2, 17 m høy trestruktur som illustrerer en tidløs og bærekraftig tankegang. Paviljongen huser en felles nordisk utstilling, en butikk, en takterrasse med kafé, samt konferanserom og møtefasiliteter.

Målet med den nordiske paviljongen er å vekke interesse hos alle besøkende, og være relevant for nordiske selskaper som har tilstedeværelse i Japan. Paviljongen skal styrke den nordiske posisjonen i Japan, samtidig som man synliggjør nordiske innovasjoner og verdier internasjonalt.

Det er Innovasjon Norge som er prosjektleder for norsk deltagelse i den nordiske paviljongen, på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. De norske næringslivspartnerne i prosjektet er DNV, Sjømatrådet, AutoStore, Rystad Energy, Kongsberg og Statkraft.

Ta kontakt for mer informasjon

Finn Kristian AamodtSpesialrådgiver