Svak vekst i eksport fra helsebedrifter

Norsk helseeksport utgjorde 26 milliarder kroner i 2024, opp fra 25 milliarder kroner året før. Dette tilsvarer en vekst på 3 prosent, som er svakere enn fjorårets vekst på 6 prosent. I tillegg kommer eksportinntekter fra datterselskaper i utlandet på omtrent 5 milliarder kroner.
-Det er vekst i eksporten, men det går for tregt. Skal vi nå regjeringens mål om 50 prosent økning i helseeksporten innen 2030 må veksten bli høyere. Dette krever blant annet mer risikokapital og mer offentlig-privat samarbeid, sier leder for helseeksportsatsingen i Innovasjon Norge, Tone Varslot Stave.

Legemiddelindustrien og noen få bedrifter dominerer
Legemiddelindustrien dominerer eksporten og står for hele 79 prosent av totalen.
Eksporten er også konsentrert rundt et fåtall selskaper: 8 bedrifter står for 87 prosent av eksporten, og GE Healthcare alene utgjør 52 prosent – en økning fra 44 prosent året før.
Dette gjør norsk helseeksport spesielt sårbar for endringer hos de største aktørene. Derfor jobber Innovasjon Norge med myndigheter hjemme og ute for å tilrettelegge for å bevare produksjon i Norge.
Når man inkluderer inntekter fra det norske helsevesenet, blir bildet mer balansert. Medisinsk utstyr står for 28 prosent av total omsetning, mens digital helse utgjør 6 prosent. Salget av medisinske produkter har hatt jevn vekst de siste årene, og særlig digitale helsebedrifter har hatt sterk fremgang.
Trender og satsinger
Eksporten i 2023 var spesielt høy på grunn av svak krone og økt etterspørsel etter norske helseprodukter. Nedgangen i 2024 skyldes blant annet økte barrierer for markedsadgang til USA og global usikkerhet. Flere av de største aktørene rapporterer om lavere eksport.
Norge har sterke miljøer innen medisinsk teknologi som f.eks ultralyd, sensorteknologi og robotikk, og god mulighet til å hevde seg i den internasjonale konkurransen. Innovasjon Norge hjelper disse selskapene i USA, Storbritannia, Tyskland og Norden, sammen med ambassadene i det enkelte land.
Innovasjon Norge jobber også med å tiltrekke flere utenlandske selskap og investorer til Norge, eksempelvis gjennom radiofarmasisatsingen i Japan i forbindelse med Expo2025 og arbeid for å få amerikanske investorer interessert i norske selskap.