Global Growth - high-end markedet i Storbritannia
Innovasjon Norge har ikke jobbet systematisk mot high-end markedet i Storbritannia tidligere, men kombinasjonen av vekst i "high end"-segmentet og forbrukerens ønske om opplevelser, gjør dette til et satsingsområde fremover.
"High end" har tradisjonelt blitt forbundet med femstjerners hotell og luksus, men nå viser flere undersøkelser at autentiske og spennende opplevelser blir stadig viktigere for disse turistene. Det gir muligheter for Norge.
I Storbritannia er feriereiser høyt prioritert, og veksten i luksusmarkedet utkonkurrerer både generell turisme og masseturisme. Grunner er at det er mindre prissensitivt, vekst blant velstående eldre mennesker og de rike har blitt rikere. Storbritannia er også viktig med hensyn til bærekraft og scorer best på Innovasjon Norges klimakalkulator, der CO2-utslipp måles i forhold til forbruk.
For hvem
Bedrifter i Norge som
- tilbyr et helårs reiselivsprodukt med høy standard, der eksklusivitet og fleksibilitet er en del av tilbudet.
- tilbyr reiselivsprodukter med et tydelig bærekraftselement og som passer til det britiske markedet.
- har sunn økonomi
- kapasitet til å være med på hele programmet (vi ser gjerne at minst to ansatte involveres, slik at det alltid er noen som kan delta) og har forankret deltakelsen i styret.
- ønsker å samarbeide og er villige til å dele kompetanse og erfaringer
- oppfatter at vi står sterkere sammen når vi går inn i nye markeder
- har ambisjoner og er klare for internasjonal vekst (har for eksempel en engelsk nettside).
Hva lærer du
Global Growth-programmet "Signature Norway" er et B2B-prosjekt og det langsiktige målet er å øke salget i det britiske markedet. I tillegg til å selge produkter, dreier programmet seg om:
- Økt markedsinnsikt
- Faglig innhold
- Britiske kontaktnettverk
- Produktutvikling
- Styrket salgspitch/forretningsmodell
- Salgspitch-opplæring
- Evaluering av forretningsmodell
- Salgsledelse
- Norsk nettverk/samarbeidsklynge
- Nettverkssamlinger
- Kompetansedeling
Program
Søknadsfristen er ute, og programmet i gang.
- 15. mars: Utvelgelse og intervjuprosess
- 22. mars: Bekreftet deltakelse
- April: Oppstartswebinar
- April: Pitchtrening-webinar inkludert en-til-en trening
- Mai - Kickoff i Oslo med relevante foredragsholdere og introduksjon til markedet
- September: Fam-trip. I forbindelse med denne vil vi arrangere en pitching seanse/nettverksmiddag for alle deltagere.
- September/oktober: Forberedene pitchtrening-webinar
- Oktober/november: Workshop og nettverksarrangement i Storbritannia
Merk at tider og aktiviteter kan endres noe.
Hva koster det
25 000 kroner for SMB-er
40 000 kroner for store bedrifter
Merk at kostnader til reise og opphold kommer i tillegg.