Bærekraft som konkurransekraft
Bærekraft bør være en helt sentral del av virksomhetens strategi. Ved å fokusere på bærekraft kan bedriften din styrke konkurransekraften og bli mer lønnsom.
Langsiktig investering
Bærekraftsarbeidet er viktig for en lønnsom og attraktiv omstilling av virksomheten. Det kan øke kundelojaliteten, redusere kostnader og tiltrekke investorer. Det kan også gi nye muligheter i samarbeid med andre aktører i økosystemet og verdikjeden.
Bedrifter som jobber målrettet med bærekraft, er bedre rustet i møte med regulatoriske krav og har større sjanse til å overleve på lang sikt. Fokuset på bærekraft og oppnådde resultater kan både brukes i markedsarbeidet og til strategisk posisjonering i markedet.
Veikart og verktøy
- En rekke næringer har utarbeidet veikart for grønn konkurransekraft. Mange av veikartene beskriver hvordan utslippene av klimagasser kan kuttes mot null i 2050, samtidig som næringene kan oppnå økt verdiskaping og nye arbeidsplasser.
- The Corporate Ecosystem Services Review hjelper bedrifter med å utvikle strategier for å håndtere risikoer og muligheter i samspill med økosystemer. Publikasjonen inneholder flere verktøy og kan supplere eksisterende miljøstyringssystemer.
- Et annet relevant verktøy er Flourishing Business Canvas. Det hjelper deg å utvikle bedriftens forretningsmodell med tanke på samfunnsansvar, miljøpåvirkning og økonomisk bærekraft.
Nyttige lenker
- Veiledere til vesentlighetsanalyse (EFRAG)
- Vesentlighetsanalyse (vesentlig.no)Verktøy for å identifisere hvor bedriften har størst påvirkning, hvilke områder som er mest viktig for dine interessenter, og hvordan du kan prioritere og effektivisere bærekraftsarbeidet.
- Veileder for omstillingsplaner (UN Global Compact)
- Kurs: Bærekraft og digitalisering (digitalnorway.com)I dette dybdekurset lærer du hva bærekraft egentlig er, hvilke krav som stilles, sammenheng mellom digitalisering og grønn omstilling og hvordan bærekraft kan gi konkurransefortrinn.
- Grønnvaskingsplakaten (gronnvasking.no)Grønnvaskingsplakaten er en veileder og læringsarena som tilrettelegger for å bygge kompetanse på god og troverdig kommunikasjon
Publisert 23. apr. 2025
Sist endret 30. apr. 2025