Bærekraft som konkurransekraft

Bærekraft bør være en helt sentral del av virksomhetens strategi. Ved å fokusere på bærekraft kan bedriften din styrke konkurransekraften og bli mer lønnsom.
To menn i verneutstyr jobber foran en pc
Bærekraft er både et etisk ansvar og en strategisk fordel for bedrifter.
© Getty Images

Langsiktig investering

Bærekraftsarbeidet er viktig for en lønnsom og attraktiv omstilling av virksomheten. Det kan øke kundelojaliteten, redusere kostnader og tiltrekke investorer. Det kan også gi nye muligheter i samarbeid med andre aktører i økosystemet og verdikjeden.

Bedrifter som jobber målrettet med bærekraft, er bedre rustet i møte med regulatoriske krav og har større sjanse til å overleve på lang sikt. Fokuset på bærekraft og oppnådde resultater kan både brukes i markedsarbeidet og til strategisk posisjonering i markedet.

Veikart og verktøy

  • En rekke næringer har utarbeidet veikart for grønn konkurransekraft. Mange av veikartene beskriver hvordan utslippene av klimagasser kan kuttes mot null i 2050, samtidig som næringene kan oppnå økt verdiskaping og nye arbeidsplasser.
  • The Corporate Ecosystem Services Review hjelper bedrifter med å utvikle strategier for å håndtere risikoer og muligheter i samspill med økosystemer. Publikasjonen inneholder flere verktøy og kan supplere eksisterende miljøstyringssystemer.
  • Et annet relevant verktøy er Flourishing Business Canvas. Det hjelper deg å utvikle bedriftens forretningsmodell med tanke på samfunnsansvar, miljøpåvirkning og økonomisk bærekraft.
Innovasjon Norge

Bli synlig på Business Norway

Har du en grønn eller bærekraftig løsning som du ønsker å vise verden? Da bør du registrere bedriften din på Business Norway - nettsiden som gjør det enklere for utenlandske bedrifter å finne produkter og tjenester eller potensielle samarbeidspartnere fra Norge.

Les mer