Made in Norway: Norges offisielle merke for markedsføring
Made in Norway – Et superverktøy for norske produkter og tjenester
Norge har et sterkt omdømme, kjent for kvalitet, ansvarlighet og integritet. Ved å bruke Made in Norway-merket, kan bedrifter synliggjøre norsk opphav og dra nytte av Norges gode rykte – både nasjonalt og internasjonalt. Dette kan gi et tydelig konkurransefortrinn som bistår bedriftene med å skille seg ut i markedet.
«Vi har en solid posisjon i det norske markedet, og med Made in Norway-merket kan vi enkelt kommunisere at vi produserer i Norge. Norske bønder ser verdien i å investere i norsk teknologi, og vi har opplevd en umiddelbar og positiv effekt i form av økt oppmerksomhet og anerkjennelse. Vi kommer også til å bruke merket aktivt når vi nå går inn i det italienske markedet. »
En viktig brikke i lokal og global markedsføring
Et stort antall bedrifter bruker i dag Made in Norway-merket på sine produkter eller tjenester. Les mer om hvorfor Søve, Autronica, Hurtigruten, Jøtul og Tunable med flere, har valgt å ta i bruk merket i sin markedsføring i denne artikkelen.
Les merHva kreves for å ta i bruk Made in Norway-merket?
For å kunne ta i bruk merket må produkter eller løsninger oppfylle opphavskriterier. Disse er forskjellige innen sektorene næringsmidler, industri og ferdigvare, tjenester og naturprodukter.
For næringsmidler må minst 80 prosent av vekten av det ferdige produktet ha norsk opphav, og en viktig del av produksjonsprosessen som gir produktet dets særegenhet må finne sted i Norge.
For industri og ferdigvare må minst 60 prosent av produksjons- og råvarekostnaden ha norsk opphav, og en viktig del av produksjonsprosessen som gir produktet dets særegenhet må finne sted i Norge.
For tjenester må minst 60 prosent av kostnaden for å utvikle og levere tjenesten ha norsk opphav.
For naturprodukter må 100 prosent være dyrket, utvunnet eller avlet frem i Norge.
Registreringen tar kun noen få minutter, og innen et par dager etter registrering får du svar på om merket kan benyttes. Samtidig får du tilgang til materiell som kan brukes i markedsføring og kommunikasjon.
«I en tid med økende helsetrusler fra mugg og mikrober, mener vi at ren luft og rene overflater bør være rimelige og tilgjengelige for alle. 'Made in Norway' er vårt løfte om integritet, holdbarhet og innovasjon.»