Helseteknologi i verdensklasse får Made in Norway-merket

Fire norske e-helseselskaper er tildelt den offisielle Made in Norway-sertifiseringen. Det er et tydelig bevis på at helseteknologi kan utvikles og forvaltes her hjemme.
Fire menn i en bygate
For helseselskapene handler Made in Norway-sertifiseringen om mer enn opprinnelse - det handler om tillit, kvalitet og beredskap. Den viser at norsk helseteknologi utvikles i tråd med nasjonale krav til personvern og sikkerhet, og med brukerne tett på utviklingen.
© Kernel AS

Norges største e-helsekonsern, Kernel AS, samler noen av landets mest innovative miljøer innen digital helse. De utvikler løsninger for tryggere og mer bærekraftige helsetjenester. Nå er konsernets fire datterselskaper, DIPS, Aidn, Deepinsight og Sonett, tildelt den offisielle Made in Norway-sertifiseringen.

«Å utvikle helseteknologi i Norge handler både om innovasjon, beredskap og samfunnsansvar. Med Made in Norway-merket viser vi at fremtidens helseteknologi kan og bør bygges her hjemme.»

— Morten Moe Gjendemsjø, CEO i Aidn

Kernel har rundt 600 ansatte fordelt på utviklingsmiljøer over hele landet. Konsernet utvikler løsninger som spenner fra journalsystemer for sykehus, kommuner og tannhelsetjenesten til avanserte KI-løsninger som gir bedre beslutningsstøtte og mer effektiv ressursbruk.

- Vi er stolte av å være en del av norsk digital industri i ypperste klasse, sier Christian Falkenberg-Jensen, salgs- og markedsdirektør DIPS.

Felles for alle selskapene er en tydelig visjon: å forenkle hverdagen for helsepersonell, styrke pasientsikkerheten og bidra til et bærekraftig helsevesen – med helseteknologi utviklet i Norge, for Norge.

Dette er Made in Norway
  • Made in Norway er et offisielt og beskyttet opphavsmerke til bruk i markedsføring for norske produkter og løsninger
  • Et godkjent varemerke i viktige markeder som EU, USA, Japan og Australia, og vi jobber løpende inn mot flere nye nasjoner.
  • Merkeordningen forvaltes av Innovasjon Norge
  • Made in Norway er ett av flere tiltak i regjeringens eksportreform "Hele Norge eksporterer" lansert i 2024
  • Utformingen av opphavsmerket er gjort i tett samarbeid med akademia, næringsliv og private og offentlige organisasjoner.

Kriterier for bedrifter som vil benytte merket:

  • En vesentlig del av produksjonen må foregå i Norge
  • Bidra til minst ett av FNs bærekraftsmål
  • Ikke ha negativ effekt på EUs seks miljømål
  • Oppfylle krav til ansvarlighet

Journalsystem for et mer bærekraftig helsevesen

Aidn har laget et brukervennlig journalsystem som forener journal og samhandling. De satser tungt på kunstig intelligens og beslutningsstøtte - alt levert som abonnementstjeneste.

Systemet er utviklet i tett samarbeid med helsepersonell i norske kommuner, og fungerer sømløst med både nasjonale felleskomponenter og tredjepartssystemer. Målet er tydelig: å gjøre det enklere å gi god omsorg og tryggere å være pasient.

– Mange av våre konkurrenter utvikler sine løsninger utenfor Norge. Vi er stolte av å kunne dokumentere at Aidn er helnorsk, bygget lokalt i samarbeid med de som faktisk skal bruke systemet. Made in Norway-merket gjør det enklere å synliggjøre denne identiteten, sier Gjendemsjø.

Portrett av mann i dress
Morten Moe Gjendemsjø, CEO i Aidn, poengterer at fremtidens helseteknologi kan og bør bygges i Norge.
© Aidn

Ryggraden i det norske sykehuset

Med på laget er også Norges ledende leverandør av pasientjournalsystemer og e-helsetjenester til spesialisthelsetjenesten. Over 85 % av norske sykehus bruker DIPS-løsninger som skal sikre effektiv pasientbehandling, trygg informasjonsflyt og sømløs samhandling på tvers av behandlingsnivåer.

«Vi er opptatt av norsk kvalitet og tilstedeværelse, innovasjon og ansvar. Made in Norway synliggjør at fremtidens helseteknologi bygges i Norge – til nytte for både pasienter og helsepersonell.»

— Christian Falkenberg-Jensen, salgs- og markedsdirektør i DIPS

- Når sykehus og helsepersonell bruker DIPS, skal de være trygge på at de får løsninger utviklet i Norge - av fagmiljøer som kjenner helsetjenesten, språket og regelverket. Made in Norway er et kvalitetsstempel som bekrefter dette, sier Falkenberg-Jensen.

DIPS satser også sterkt på kunstig intelligens, blant annet gjennom en egen KI-plattform med trygge modeller, agenter og brukergrensesnitt - for en smartere og mer effektiv arbeidshverdag for helsepersonell.

Portrett av mann penklær
Salgs- og markedsdirektør i DIPS, Christian Falkenberg-Jensen, understreker at selskapet satser sterkt på kunstig intelligens.
© DIPS

Norsk dataintelligens styrker helsetjenesten

Deepinsight utvikler avanserte AI- og analyseverktøy som gjør sykehusdriften mer effektiv - med bedre planlegging, smartere ressursstyring og kortere ventetid for pasientene.

«For Deepinsight fungerer opphavsmerket som et positivt virkemiddel både i møte med helsesektoren her hjemme, og når vi etter hvert tar steget ut internasjonalt.»

— Olav Haugå, CEO i Deepinsight

Han tror Made in Norway-merket vil bidra til økt synlighet for norsk verdiskaping, og håper det inspirerer flere til å satse på helseteknologiutvikling.

Portrett av mann i hettegenser
Olav Haugå er CEO i selskapet Deepinsight som utvikler avanserte AI- og analyseverktøy.
© Deepinsight

Digitalt løft for tannhelsetjenesten

– For oss er det viktig å synliggjøre at vi er et norsk produkt, utviklet i Norge for det norske tannhelsemarkedet. Made in Norway er et synlig bevis på vårt norske opphav, sier Svein Williassen, CEO i Sonett.

Sonett utvikler et nytt, skybasert journalsystem for tannhelsetjenesten - et felt som lenge har ligget bak resten av helsetjenesten på digitalisering.

Portrett av mann i penklær
Sonett med CEO Svein Williassen utvikler et nytt, skybasert journalsystem for tannhelsetjenesten.
© Sonett

– Gjennom integrasjon til nasjonale felleskomponenter bidrar vi til å knytte tannhelsetjenesten tettere til resten av helsetjenesten, sier Williassen.

Løsningen er utviklet i tett samarbeid med tannleger og annet fagpersonell, med mål om å gjøre arbeidsdagen enklere, tryggere og mer effektiv.