Norsk helsenæring gir gass i Europa og USA
Med 67 prosent av sine helseprodukter og -tjenester allerede på vei til Europa og USA, er norske selskaper godt posisjonert til å møte globale helseutfordringer.
Strategiske partnerskap og synlighet
På den siste samlingen i Oslo deltok representanter fra Norges ambassader i Washington og Berlin, Næringslivets Hovedorganisasjon, Nærings- og fiskeridepartementet og Utenriksdepartementet for å gi innsikt i hvordan de støtter helseselskaper i utlandet.
«Vi får klare tilbakemeldinger om at uformelle møter på en nøytral arena, som hos oss, hjelper eksportører med å dele erfaringer og adressere utfordringer direkte.»
Laerdal Medical, Bayer og Curida delte sine erfaringer om internasjonal vekst, og ga konkrete eksempler på hvordan skreddersydd støtte hjelper selskaper med å skalere og innovere i konkurranseutsatte markeder.
- Det var virkelig spennende å høre om de enorme mulighetene som venter oss i det tyske og bredere europeiske markedet, spesielt hvordan strategiske partnerskap og økt synlighet kan utløse reell vekst. Potensialet i det amerikanske markedet pekte seg også ut som en tydelig vei for norske helseselskaper som er klare til å skalere internasjonalt, sa Heidi Blengsli Aabel, CCO i Vitalthings og styreleder for eksportinitiativet.
Størst potensial for internasjonal vekst
Dette var den andre samlingen for helseeksportsatsingen. Basert på innspill fra en rekke selskaper har teamet så langt levert:
- Et delegasjonsbesøk til Berlin som støtter den tysk-norske helseavtalen
- En radiopharmaceutical handelsmisjon til Japan før Expo 2025
- Individuell oppfølging med selskaper som skalerer i det amerikanske markedet
- En detaljert baseline-analyse av eksport av helseprodukter og -tjenester for å finjustere strategien
Helsesatsingens “landslag” består av 37 nøye utvalgte selskaper som både har posisjon og potensial til å eksportere internasjonalt. Gruppen fortsetter å vokse, og den får støtte av våre internasjonale rådgivere og regionale kontorer i arbeidet.