Norsk helsenæring gir gass i Europa og USA

Til tross for en turbulent politisk tid, styrker Norge helsesatsingen internasjonalt. Helse- og livsvitenskapsnæringen samler seg for å jobbe videre med det nasjonale initiativet: å øke norsk helseeksport.
A woman in a white blazer and a microphone in front of a giant screen
Leder for helseeksportsatsingen, Tone Varslot Stave i Innovasjon Norge, startet samlingen med en statusrapport.
© Innovasjon Norge

Med 67 prosent av sine helseprodukter og -tjenester allerede på vei til Europa og USA, er norske selskaper godt posisjonert til å møte globale helseutfordringer.

Strategiske partnerskap og synlighet

På den siste samlingen i Oslo deltok representanter fra Norges ambassader i Washington og Berlin, Næringslivets Hovedorganisasjon, Nærings- og fiskeridepartementet og Utenriksdepartementet for å gi innsikt i hvordan de støtter helseselskaper i utlandet.

«Vi får klare tilbakemeldinger om at uformelle møter på en nøytral arena, som hos oss, hjelper eksportører med å dele erfaringer og adressere utfordringer direkte.»

— Tone Varslot Stave, leder av eksportsatsingen for helse i Innovasjon Norge

Laerdal Medical, Bayer og Curida delte sine erfaringer om internasjonal vekst, og ga konkrete eksempler på hvordan skreddersydd støtte hjelper selskaper med å skalere og innovere i konkurranseutsatte markeder.

Group of people discussing in a kitchen
En gruppe på 37 eksportklare helseselskap møttes for å dele innsikt og bygge fellesskap for internasjonal vekst.
© Innovasjon Norge

- Det var virkelig spennende å høre om de enorme mulighetene som venter oss i det tyske og bredere europeiske markedet, spesielt hvordan strategiske partnerskap og økt synlighet kan utløse reell vekst. Potensialet i det amerikanske markedet pekte seg også ut som en tydelig vei for norske helseselskaper som er klare til å skalere internasjonalt, sa Heidi Blengsli Aabel, CCO i Vitalthings og styreleder for eksportinitiativet.

Størst potensial for internasjonal vekst

Dette var den andre samlingen for helseeksportsatsingen. Basert på innspill fra en rekke selskaper har teamet så langt levert:

  • Et delegasjonsbesøk til Berlin som støtter den tysk-norske helseavtalen
  • En radiopharmaceutical handelsmisjon til Japan før Expo 2025
  • Individuell oppfølging med selskaper som skalerer i det amerikanske markedet
  • En detaljert baseline-analyse av eksport av helseprodukter og -tjenester for å finjustere strategien

Helsesatsingens “landslag” består av 37 nøye utvalgte selskaper som både har posisjon og potensial til å eksportere internasjonalt. Gruppen fortsetter å vokse, og den får støtte av våre internasjonale rådgivere og regionale kontorer i arbeidet.