Norsk kvalitet bygger tillit internasjonalt

Tre ledende norske selskaper styrker merkevaren og satser internasjonalt med Made in Norway-merket.
To menn som bygger en tremodul med vindu på en fabrikk
Moelven Byggmodul ser Made in Norway-merket som et viktig konkurransefortrinn.
© Moelven Byggmodul

Made in Norway-merket har blitt et sterkt symbol på norsk kvalitet, bærekraft og håndverkstradisjon. For Moelven Byggmodul, Stoneart og Forestia er opphavsmerket mer enn bare et stempel - det er en strategisk satsing som gir økt synlighet, styrker merkevaren deres og åpner dører til nye markeder.

Siden opphavsmerket ble lansert i fjor, har listen over stolte norske produkter og løsninger som bærer merket blitt lang. Ordningen er del av regjeringens eksportsatsning "Hele Norge Eksporterer" som tar sikte på å øke norsk eksport, utenom olje og gass, med 50 prosent innen 2030.

Det opprinnelige initiativet til å lansere et nasjonalt opphavsmerke kom fra næringslivet selv, for å dra nytte av de positive assosiasjonene knyttet til Norge internasjonalt.

Norskproduserte moduler siden 50-tallet

Moelven Byggmodul produserer tremoduler som blir til moderne, bærekraftige bygg med kort byggetid. Siden 1950-tallet har de levert modulbygg til skoler, barnehager, kontorer, hoteller, studentboliger, kantiner og rigger for bygge- og anleggsbransjen.

- Ved å synliggjøre vår norske opprinnelse, styrker vi vår posisjon som en ansvarlig og kvalitetsbevisst modulleverandør både i det norske og europeiske markedet, sier Jørn Eirik Erlund, salgs- og markedsdirektør i Moelven Byggmodul.

En mann foran en gul brakke
Jørn Eirik Erlund, salgs- og markedsdirektør i Moelven Byggmodul.
© Moelven Byggmodul

Moelven Byggmodul ser Made in Norway-merket som et viktig konkurransefortrinn. Ved å bli tildelt og bruke opphavsmerket posisjonerer selskapet seg som en tydelig aktør innen bærekraftige byggeløsninger i Norge og Europa.

«Opphavsmerket gir oss en tydelig differensiering i et stadig mer krevende marked, og bidrar til å bygge tillit hos både norske og internasjonale kunder.»

— Jørn Eirik Erlund, salgs- og markedsdirektør i Moelven Byggmodul

Norsk skog blir byggematerialer i verdensklasse

I over 70 år har Forestia utviklet høykvalitets byggematerialer basert på kortreist norsk skog ved å produsere sponplater til møbler, konstruksjon og interiør.

«Vi er svært stolte av å bruke 100 % norske råvarer i produksjonen vår. Samtidig bidrar vi betydelig til norsk industri og arbeidsplasser.»

— Kristian Hanssen, administrerende direktør i Forestia

Med Made in Norway ønsker selskapet å styrke sin posisjon både hjemme og internasjonalt. I dag eksporteres en stor andel av produktene til Sverige, Finland, Danmark og Nederland, og ambisjonene stopper ikke der.

- Opphavsmerket signaliserer solid kvalitet, bærekraft og norsk håndverk - verdier som gjør oss attraktive i et stadig mer bevisst europeisk marked, sier Kristian Hanssen, administrerende direktør i Forestia.

En mann i dress mellom byggematerialer
Kristian Hanssen, administrerende direktør i Forestia.
© Forestia

Historien om norsk skifer og håndverk

Norsk skifer er en eksklusiv og begrenset ressurs, formet gjennom flere hundre millioner år. Stoneart har gjort det til sin spesialitet å forvandle disse unike naturmaterialene til skreddersydde produkter med særpreg og tidløs eleganse.

- Kundene våre ønsker produkter som er eksklusive, unike og bærekraftige, sier Gjertine Pollestad, Sales Director i Stonear.

En kvinne i dress står ute på et skifergulv
Gjertine Pollestad, Sales Director i Stoneart.
© Stoneart

Med Made in Norway-merket vil Stoneart bringe norsk skifer ut i et internasjonalt marked. Merket gjør det enklere å fortelle historien om norsk skifer, håndverket og bærekraftige verdier til et globalt publikum.

«Dette er et kvalitetsstempel som åpner dører og bygger tillit. Det handler ikke bare om produkter, men om å formidle en historie – om natur, tradisjon og norsk håndverk.»

— Gjertine Pollestad, Sales Director i Stoneart

Made in Norway - et symbol med kraft

Made in Norway er mer enn et opphavsmerke for alle tre selskapene. Det er et strategisk verktøy som styrker merkevaren, differensierer i konkurransen og gjør det enklere å lykkes internasjonalt.

Anne Marie Brady - farger
Anne Marie Brady i Innovasjon Norge har høye ambisjoner for hva opphavsmerket skal bidra til for norsk eksport.
© Innovasjon Norge

Merket representerer verdier som kvalitet, bærekraft og pålitelighet, og signaliserer til kunder over hele verden at produktene er utviklet med respekt for både tradisjon og miljø.

«Ved å synliggjøre ditt norske opphav kan du differensiere deg, styrke din konkurransekraft og kanskje også hente ut høyere verdier. Med opphavsmerket Made in Norway får du sagt mye med ganske lite.»

— Anne Marie Brady, Innovasjon Norge
Publisert 7. nov. 2025Sist endret 12. nov. 2025