Japan er verdens tredje største økonomi, har stor kjøpekraft og en ledende rolle innen teknologi. Landet i Øst-Asia er et ideelt eksportmarked for nyskapende norske bedrifter.
Norge eksporterer i hovedsak fisk og fiskeprodukter, mineraler, kjemiske produkter, maskiner og metaller til Japan. I tillegg til samarbeid innenfor vitenskap, teknologi, forskning og utdanning, har Norge og Japan lenge hatt gode diplomatiske relasjoner. Dette gir svært gode eksportmuligheter for norsk næringsliv.
Selv om eksportmulighetene er betydelige, er Japan også et utfordrende marked med fokus på å bygge langvarige relasjoner. Tillit er nøkkelen til gode forretningsforbindelser, og de bygges ofte på referanser og introduksjoner. Kvaliteten på japanske produkter og salgsprosesser er generelt høy, og japanerne har en bred definisjon på hva service er. Å holde tidsrammer, selv når det er ferier og helligdager, forventes. Det er også viktig å rette seg etter deres jobbstil.