Hopp til hovedinnhold

14 bedrifter klare for å bringe norsk kreativ teknologi ut i verden

Mange kreative på næringssamling© Charlotte Wiig
Bildetekst: 14 norske bedrifter har kvalifisert seg til deltakelse i eksportprogrammet Kreativ teknologi ut i verden. Programmet bidrar med kapital og kompetanse for å styrke bedriftenes internasjonale konkurransekraft.
Bedriftene får kapital og kompetanse for å vokse og få teknologien ut i et internasjonalt marked. Målet er å bidra til at flere bedrifter får muligheten til å komme i posisjon for å ta steget ut i verden.

Hele 33 bedrifter søkte om deltakelse i det nye eksportprogrammet, som skal bidra med kapital og kompetanse for å skalere og få den teknologiske løsningen eller tjenesten ut i et større marked. Kreativ teknologi ut i verden (KUV) er en del av regjeringens satsing på kulturell og kreativ næring og er gitt på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

- Det er en glede å kunne annonsere bedriftene som vant frem i konkurransen om å få en av plassene i eksportprogrammet for kreativ næring. Nivået på søkerne var høyt i år, og dette reflekterer potensialet som kreativ næring representerer. Forretningsmodeller med bærekraft i fokus har denne gangen vært fremtredende, og flere av de 14 bedriftene fokuserer på gjenbruk, ombruk, reparasjon og transaksjoner gjennom teknologiske løsninger, sier Margit Klingen Daams, leder for kreativ næring i Innovasjon Norge.

Målgruppen for programmet er norske teknologibedrifter som utvikler teknologiske løsninger og digitale tjenester knyttet til skapelse, produksjon, formidling, salg eller distribusjon av kunstnerisk, kulturelt og kreativt innhold. Dette er andre gang vi gjennomfører et program for denne målgruppen.

- Norge og Norden har ligget i verdenstoppen i bruk av ny teknologi og digitale tjenester i mange år, og det skal vi fortsette å være. Dette programmet gir flere muligheter og et større marked for kreativ teknologi og digitale løsninger, og her er jeg helt sikker på at norske teknologiselskaper kommer til å hevde seg, sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Følgende bedrifter er tatt opp i programmet:

BEV/ART

BoldBooks

Holzweiler Items

Knitandnote

Lily

Masterchannel 

Norwegian Rain

Oiid

Scandinavian Acoustics

Sloyd

Sustie

Tise

Vandre 

Quine

- Vi ser frem til første samling og til å følge disse bedriftene over tid, slik som programmodellen tilsier. Vi opplever at den skreddersydde modellen kapital og kompetanse over tid er gull verdt for bedriftene», sier Margit Klingen Daams, leder for kreativ næring i Innovasjon Norge.

Dette er det sjette eksportprogrammet for kreativ næring, og programmet vil bygge videre på erfaringene fra de tidligere programmene for målgruppen – Spill ut i verden, Arkitektur ut i verden, Litteratur ut i verden, Musikk ut i verden og Kreativ teknologi ut i verden.

Programmet ble lyst ut som en åpen konkurranse 27. februar 2023. Søknadene ble vurdert av representanter fra Innovasjon Norge, samt to eksterne fageksperter. Den økonomiske rammen er 17 mill. kroner.

Kontaktperson:

Margit Klingen Daams, margit.klingen.daams@innovasjonnorge.no

Publisert :
Sist oppdatert :