Handelskrigen skaper usikkerhet for norske eksportbedrifter
Den 2. april annonserte USA omfattende tollbarrierer mot hele verden. Amerikanske børser falt umiddelbart med over 12 prosent, mens Oslo Børs sank med over 10 prosent. Selv om en midlertidig pause på deler av straffetollen har roet markedene, møter de fleste land nå 10 prosent toll på vareeksport til USA, og Kina 30 prosent.
Betydelige konsekvenser for norsk eksport
I 2024 gikk 8 prosent av norsk vareeksport til USA, tilsvarende 60 milliarder kroner. Mange norske bedrifter står nå overfor økte kostnader og usikkerhet knyttet til fremtidige handelsvilkår. Potensielt enda mer alvorlig, er at verdenshandelen viser tegn til svekkelse. Containertrafikken til de viktigste amerikanske havnene for asiatisk import er allerede halvert, og globale verdikjeder er under press.
Vår eksportøkonom, Paal Wanvik Hole, peker på risikoen for langsiktige konsekvenser.
«Vi ser allerede at norske eksportbedrifter møter utfordringer, både med økte kostnader og med usikkerhet rundt handelsvilkår fremover. Det blir viktig for bedriftene å vurdere alternative markeder og strategier i denne situasjonen.»
Veien videre
Når den midlertidige pausen utløper, er det uklart hva de endelige tollsatsene på norske eksportvarer til USA vil bli. Hvor tilspisset handelskrigen mellom USA og Kina blir, og dermed hvor mye det globale handelssystemet utfordres, vil potensielt få store konsekvenser for norske bedrifter. Også EUs respons på USAs handelspolitikk er usikker. Denne kan påvirke norske bedrifters konkurransevilkår i det internasjonale markedet.
Vi i Innovasjon Norge følger utviklingen tett og bistår norske bedrifter i å navigere det skiftende handelslandskapet. Gjennom vårt Eksportsenter og våre kontorer i utlandet tilbyr vi rådgivning og støtte for bedrifter som står overfor nye tollsatser og handelsbarrierer.
«Målet vårt er å hjelpe norske eksportbedrifter med å redusere risikoen, styrke konkurransekraften og øke lønnsomheten»
Hun leder Eksportsenteret som består av seks rådgivere med spesialkompetanse på ulike områder innen eksport. Hver dag hjelper de norske bedrifter med å gjøre veien til internasjonal suksess mest mulig smidig.
Eksportrådgiverne bistår alt fra tradisjonsrike konsern som skal inn i nye markeder, til små gründerbedrifter som skal ut i verden for første gang, eller de som helt enkelt vil forbedre eksportløpet sitt. Les mer om hvilken hjelp Eksportsenteret tilbyr her.
«Akkurat nå får vi mest henvendelser knyttet til planlegging av nye verdikjeder,» forteller Skogen. «Bedriftene trenger sparring rundt hvor det kan lønne seg å produsere for å redusere tollkostnaden og være mer konkurransedyktige i viktige markeder som EU og USA.»
Med 23 kontorer i 20 land ønsker vi å spille en sentral rolle i å hjelpe norske selskaper med å etablere seg i globale markeder. Her kan du lese mer om våre internasjonale kontorer.
Ved å tilby ekspertise innen spesifikke bransjer og kulturforståelse hjelper vi selskaper med å navigere i komplekse markeder, unngå nybegynnerfeil og akselerere vekst.
For norske bedrifter som opererer globalt, er det avgjørende å ha tilgang til lokal ekspertise, innsikt og nettverk for å sikre stabilitet og vekst i nye og etablerte markeder. Våre internasjonale kontorer er dedikert til å bistå eksportbedrifter med å navigere i skiftende handelsforhold, identifisere muligheter og håndtere utfordringer i ulike regioner.