Innovasjon Norge forvalter digitale løsninger for næringslivet
Digitalt løft
Vi har over en lengre periode, og særlig fra 2020, investert i et digitalt løft på en rekke områder for å gjøre tilbudene fra det offentlige til bedriftene lettere tilgjengelig. Det er viktig for oss å forenkle for selskapene, utføre oppdragene eierne våre og myndighetene gir oss mest mulig effektivt, og å digitalisere tjenester som tidligere ble levert analogt.
Her er en oversikt over noen av de de digitale tjenestene og plattformene vi har utviklet de siste årene:
En vei inn
Én vei inn er en digital inngang til hele det offentlige virkemiddelapparatet, regionalt og nasjonalt, levert av Innovasjon Norge. Tjenestene fra Enova, Eksfin, Norges Forskningsråd, Siva, Norsk Katapult, Nysnø, Patentstyret, Doga, Direktoratet for romvirksomhet, fylkeskommunene og Innovasjon Norge er tilgjengelige via Én vei inn. Dette er aktørene som er med ved starten av desember 2025, og flere kommer stadig til.
Portalen gjør det enklere for bedrifter og gründere til å få veiledning, finansiering og kompetanse uten å måtte navigere i et komplekst system. Brukeren fyller ut et kort skjema og får tilbakemelding etter 1-2 dager om hvilke aktører som kan være aktuelle for videre dialog.
Flerbedriftsportalen
Som en del av løsningen brukes Innovasjon Norges flerbedriftsportal til å dele data med virkemiddelaktørene om kunder, ved samtykke. Løsningen deler data med 86 prosent av førstelinjetjenesten i Norges 357 kommuner. Vi måler kvaliteten på henvisningene kontinuerlig, og mer enn 85 prosent henvises til rett aktør, med over 270 ulike aktører koblet på løsningen.
Flerbedriftsportalen er et nyttig verktøy, spesielt for små aktører, for å få henvist kundene og levere til dem. Her får de også tilgang på offentlig data om kundene, slik at de slipper å lete opp dette selv, og sparer tid. Innovasjon Norges flerbedriftsportal brukes til å følge opp næringsklynger, i samarbeid med Siva til oppfølging av Sivas næringshage- og inkubatorprogrammer, samt til å dele data i Én vei inn-tjenesten med ulike virkemiddelaktører.
Business Norway
Business Norway (tidligere «The Explorer») er Innovasjon Norges digitale plattform for internasjonal profilering av norsk næringsliv. Den er en internasjonal markedsførings- og salgsplattform for norske eksportindustrier og investeringsmuligheter, og gjør det enklere for internasjonale aktører å finne norske løsninger, produkter, tjenester og samarbeidspartnere. Business Norway er et digitalt fellesgode for økt internasjonal synlighet og strategiske partnerskap i Norges eksportarbeid.
Plattformen brukes også av «Team Norway» og utenrikstjenesten for å styrke Norges posisjon globalt. Plattformen inngår i Innovasjon Norges arbeid med innkommende og utgående næringslivsdelegasjoner, som er en viktig mulighet for Norge til å tiltrekke utenlandske investeringer og synliggjøre norske bedrifter og leverandører.
Kompetansesenteret
Kompetansesenteret er en digital plattform for gratis kompetanse til næringslivet. Som del av denne plattformen har vi utviklet og gjort tilgjengelig selvbetjente kurs om ulike temaer som for eksempel bærekraft, eksport, kapitalstrategi og produktkrav. Dette er en felles løsning som hele virkemiddelapparatet benytter seg av for å tilby kompetanse til bedrifter på en enkel og kostnadseffektiv måte.
Prosjekthjelpen
Prosjekthjelpen er vår løsning for å gjøre det enklere for bedriftene å søke finansiering og ha dialog med rådgivere. Formålet er å gi bedriftene en enkel måte å beskrive prosjektet sitt på, og å få sparring før de sender inn en formell søknad. Det sikrer at vi kan avklare tidlig om prosjektet passer Innovasjon Norges målgrupper og øker kvaliteten på søknadene. Løsningen har erstattet mange skjemaer og samlet alle finansielle tjenester i én søknadsprosess: Fra mer enn 42 innganger og skjemaer har Prosjekthjelpen blitt utviklet, og i dag er det fem innganger.
Les mer på innovasjonnorge.no om søknad og søknadsbehandling.
Nettbank
Innovasjon Norges nettbank er en digital løsning på innovasjonnorge.no sine innloggede sider. Nettbank gir bedrifter full oversikt over lån, tilskudd og garantier. Her kan kunder se status, hente dokumenter, rapportere på prosjekt, sende utbetalingsanmodninger og søke om endringer, som for eksempel avdragsutsettelse, – alt samlet på ett sted. Tidligere håndterte vi mye av dette analogt. Med nettbanken har kundene fått oversikten de trenger og finansieringsprosessen er blitt forenklet og digitalisert. Det bidrar til å redusere behandlingstiden og forbedrer brukernes opplevelse.
Gå til innlogging
Tjeneste krever innlogging med BankID.