Norsk maritim innovasjon med internasjonalt gjennombrudd
- Vi hadde behov for å forstå hvilke markeder og kunder som var mest relevante for oss. KI ga oss en god start, men vi trengte lokal innsikt for å komme videre, sier André Listou Ellefsen, CEO i Dipai.
Innledende markedssøk
Dipai brukte kunstig intelligens (KI) til å gjøre innledende markedssøk mot internasjonale rederier. Men for å kunne gå mer i dybden og vurdere kundene ut fra spesifikke parametere, trengte de lokal kunnskap og direkte kontakt med aktørene.
«KI gir bred oversikt, men ikke nødvendigvis presise svar. Vi hadde behov for menneskelig innsikt - noen som kjente markedet godt og kunne åpne riktige dører for oss.»
Kontakt med potensielle kunder
Våre kontorer i både Nord- og Sør-Amerika ble koblet på. Teamet i Brasil leverte markedskartlegging og tilrettela for kontakt med potensielle kunder.
- I Brasil er referanser og relasjoner avgjørende, og det er viktig å kjenne profilen til de ulike aktørene. Vi kunne bidra med lokal innsikt og nettverk, og hjelpe Dipai med å å identifisere og komme i kontakt med de rette kundene, forteller Thomas Conradi Granli, som leder kontoret vårt i Rio de Janeiro.
Signert kontrakt
Dipai har nå signert sin første internasjonale kontrakt - med et stort og velrenommert rederi i Brasil.
- En milepæl for oss! Innovasjon Norge sitt team i Brasil gjorde det mulig for oss å ta steget ut i verden, ved å introdusere oss og tilrettelegge for dialog med de rette kundene. Vi har fått verdifull hjelp her hjemme også, gjennom innovasjonstilskudd og rådgivning fra Innovasjon Norges kontor i Ålesund, forteller Ellefsen.