Hvordan beskytte produktet før kommersialisering?

Før du lanserer et produkt eller en tjeneste i markedet, bør du sikre at dine ideer og innovasjoner er beskyttet. Få en innføring i hva du må tenke på, og hvordan du kan beskytte produktet ditt før kommersialisering for å unngå ubehagelige overraskelser.
To personer som prøver en teknisk løsning
© Getty Images

Vurder nyhetsverdien

Før utvikling av nye produktideer, er det viktig å først vurdere nyhetsverdien. Er produktene eller tjenestene dine virkelig nye, eller bygger de på eksisterende løsninger? Du bør derfor gjennomføre en øvelse for å identifisere hva som gir bedriften konkurransefortrinn og hva som er kritisk å beskytte og ha kontroll over.

Ved å ha god oversikt over hva som gjør dine produkter og tjenester unike, blir det lettere å definere hva som skiller deg fra konkurrentene, hva som tiltrekker kunder, og hvordan dette kan beskyttes. Her er det nyttig å ha innsikt i hvilke krav som må innfris for å oppnå formell beskyttelse. Kravene er internasjonale og fokuserer på kriterier som nyhet, særpreg og at innovasjonen skiller seg vesentlig fra det som allerede er kjent.

Ta en grundig vurdering av konseptene dine for å avgjøre om de representerer ekte innovasjon, og sjekk hva som allerede er registrert av patenter, design og varemerker i Norge og internasjonalt

Unngå å krenke andres rettigheter

Har du undersøkt om produktene krenker andres rettigheter i de landene bedriften planlegger å selge dem? I Norge kalles dette handlingsrom eller Freedom to Operate på engelsk. Dette handler om hvorvidt du har frihet til å markedsføre og selge produktene i ulike land.

Hvis du bruker et kjennetegn for å profilere produktene i Norge, kan du bruke det samme kjennetegnet i eksportlandene? En annen bedrift kan allerede bruke og ha registrert det samme kjennetegnet som et varemerke i det aktuelle eksportlandet. Det samme gjelder for tekniske løsninger. Hvis en annen bedrift har et patent som dekker løsningen i landet du vil produsere eller selge i, kan de hindre deg i å selge produktet der.

Ved å tidlig undersøke om bedriften krenker andres rettigheter, unngår du risikoen for søksmål og erstatningskrav fra rettighetshavere.

Skaff deg oversikt

Start med en grundig gjennomgang av immaterielle verdier (IP) i bedriften. Hvilke immaterielle verdier er verdt å beskytte? Denne øvelsen legger grunnlaget for å utvikle en solid IP-strategi som sikrer at produktet eller tjenesten er godt beskyttet før lansering. Dette er viktig av flere grunner:

Konkurransefortrinn: Strategisk bruk av IP/IPR gir deg en unik posisjon i markedet og gjør det vanskeligere for konkurrenter å kopiere dine ideer. 

Økt verdi: En sterk IP-strategi og IPR-portefølje øker bedriftens verdi og attraktivitet ovenfor investorer.

Lisensinntekter: du kan tjene penger ved å lisensiere ut din IP/IPR til andre.

Juridisk beskyttelse: IPR gir deg rettslig grunnlag for å beskytte dine innovasjoner mot uautorisert bruk.

Hvis en ansatt gjør en patenterbar oppfinnelse, bør arbeidsgiver få skriftlig melding om oppfinnelsen, forhandle om godtgjørelse, og sikre nødvendige avtaler for å beskytte både kommersielle interesser og den ansattes bidrag.

Beskyttelse ved samarbeid

Hvis du skal samarbeide med noen om å utvikle et produkt, bør det inngås en skriftlig samarbeidsavtale om utvikling av produktet og den kommersielle utnyttelsen av dette. Det bør også tydelig avtales hvem som eier det som utvikles, inkludert logger og data som måtte oppstå i utviklingen, og ikke minst hvem som eier retten til å utvikle produktet videre. Hvilke tredjeparter trenger bedriften din å samarbeide med for å nå strategiske mål? Hvordan sikrer dere at konfidensiell informasjon holdes trygg mellom samarbeidspartnere og underleverandører? Her kan samarbeidsavtaler være en god løsning.

Lag en IP-strategi

En solid IP-strategi er avgjørende for å beskytte produktet ditt før kommersialisering. Her er det viktig å vurdere hvilken type beskyttelse som passer best for din bedrift i hvert enkelt tilfelle. Flere beskyttelsesmetoder kan kombineres for å gi en sterkere og mer omfattende beskyttelse.

Beskyttelse av immaterielle verdier kan inkludere patentering av oppfinnelser, hemmelighold, varemerkeregistrering og kjennetegn. I tillegg bør du sikre eierskap over åndsverk som publikasjoner og programmering/kildekode.

Beskyttet IP reduserer bekymringer for at konkurrenter skal kopiere produkter, stjele kreative idéer eller bedriftshemmeligheter. Ved å ivareta immaterielle verdier, kan bedriften ha fullt fokus på andre kritiske aktiviteter som vekst og markedsføring.

En siste sjekk

Før kommersialisering er det avgjørende med en siste gjennomgang av produktet før du går ut offentlig. Offentliggjøring medfører en viss risiko, og det er derfor viktig å sikre at produktet er beskyttet på en effektiv måte i forveien. Våre erfarne IP-rådgivere kan kartlegge dine immaterielle verdier, identifisere mulige risikofaktorer ved kommersialisering, og utvikle effektive IP-strategier som sikrer bedriften beskyttelse og suksess på markedet.