Internasjonal netthandel
Internasjonal netthandel kan åpne opp for nye markeder og øke bedriftens vekstpotensial. Samtidig er det avgjørende at bedriften kan navigere i kompleksiteten som oppstår ved grenseoverskridende e-handel. Dette omfatter strategiske hensyn som juridiske problemstillinger, produktkrav og merking i ulike land, håndtering av persondata, og toll- og avgiftsregler.
Denne siden omtaler ikke landspesifikke regler, men beskriver vanlige forhold, spesielt innenfor EU/EØS.
For mer detaljert landspesifikk informasjon kan bedrifter besøke vår søsterorganisasjon Business Swedens e-handelsguide, som inkluderer informasjon om flere land rundt om i verden. Bruk av deres guide krever registrering, men er ellers gratis.
Innhold
- Strategi
For å etablere netthandel i et nytt land eller marked, er det viktig å ha en klar og realistisk eksportstrategi. Start med å identifisere målgruppen og ha en gjennomføringsplan for den internasjonale satsningen.
- Juridiske problemstillinger
Ved etablering og drift av en internasjonal nettbutikk oppstår flere juridiske problemstillinger. Før du starter salg, må du avklare hvilke rettslige krav som gjelder i det aktuelle markedet.
- Produktkrav og merking
Når du plasserer et produkt på markedet, om det er i Norge eller i utlandet, finnes det krav til selve produktet som må innfris før det kan bli solgt.
- Distansehandel
Hva skiller netthandel fra direkte handel gjennom en butikk?
- Forbrukerbeskyttelse og håndtering av persondata i EU/EØS
I EU og EØS er det bare delvis felles regler for distansehandel og forbrukerbeskyttelse. Med forbrukerbeskyttelse menes både forbrukernes rettigheter ved kjøp og når det gjelder personvern.
- Toll og avgifter
Alle varer som eksporteres eller importeres til Norge må tollbehandles og oppfylle toll- og avgiftsregler, samt krav til produktsikkerhet og helsesikkerhet. Dette må vanligvis dokumenteres i import- og eksportpapirene.
- IOSS-regler i EU
Med denne importordningen kan du innberette og betale momsen månedlig av varer du selger via netthandel til private forbrukere i EU.
- Tvisteløsning
Dessverre går ikke ting alltid etter planen. Derfor er det viktig å ha en plan for hvordan man best kan løse konflikter. Dette vil spare deg tid og gjøre det lettere om ting skulle gå galt.
- Sjekkliste for netthandel
Her er en sjekkliste som hjelper deg med å forberede lanseringen av nettbutikken din og sikre suksess i nye markeder.