Vi hjelper norske bedrifter ut i verden

Vareproduksjon og design er den fjerde satsingen i regjeringens eksportreform «Hele Norge eksporterer». Hovedkategoriene til eksportsatsingen er mote og livsstil, møbel- og interiørdesign, og sportsklær- og utstyr. Innovasjon Norge har fått oppdraget med å gjennomføre satsingen.
Lilla stol fra Fora Form
© Fora Form

Vareproduksjon og design er i vekst, og interessen for norske produkter øker globalt. Fra mote og tekstiler til møbler og fritidsutstyr – norske produsenter kombinerer innovasjon, funksjonalitet og bærekraft for å skape produkter med internasjonal konkurransekraft.

For å styrke eksportmulighetene innen ferdigvare og design, leder Innovasjon Norge regjeringens eksportsatsing. Målet er å øke eksportinntektene uten olje og gass med 50 % innen fem år, og norsk vareproduksjon og design spiller en nøkkelrolle i denne veksten.

Norsk vareproduksjon og design tar plass på den globale arenaen

Norske merkevarer har de siste årene fått internasjonal anerkjennelse og sikret seg plass i prestisjefylte butikker og markeder verden over. Blant suksesshistoriene finner vi:

  • Mote og livsstil: Holzweiler, Db Journey, Norwegian Rain, Tom Wood, Varsity og Lillelam setter Norge på kartet med kvalitetsprodukter innen klær, reiseutstyr og tilbehør.
  • Møbel og interiør: Norske merkevarer innen møbel og interiør, som Vestre, Stressless og LK Hjelle, er kjent for sin komfort, og bærekraftige design.
  • Sportsklær- og utstyr: Produkter som Rottefella, Madshus, Sweet Protection, Kari Traa, Amundsen Sports og Devold viser hvordan norske produsenter bygger videre på tradisjonelle materialer og moderne teknologi.
Fashion design by Norwegian Rain_Norwegian Rain
© Norwegian Rain
Mann går langrenn på høyfjellet i solskinn
© Rottefella

Hvordan kan Innovasjon Norge hjelpe din bedrift til internasjonal vekst?

Vi har lenge jobbet med spennende prosjekter innenfor vareproduksjon og design, og har en rekke virkemidler for å få fart på slike prosjekter.

I tillegg til våre generelle lån og tilskudd har vi bedriftsnettverk, rådgivningstjenester, tilskudd til messedeltagelse, digitale kurs og diverse tiltak for posisjonering. Et eksempel på det siste er det nylig lanserte «Made in Norway», som er en nasjonal merkeordning som gir et kvalitetsstempel til norskproduserte varer.

Trade Mission- og Global Growth-programmene er to eksempler på hvordan Innovasjon Norge hjelper bedrifter som vil vokse internasjonalt på.

Mange av prosjektene jobber vi med over tid, fra oppstart til skalering, til internasjonalisering.

Bilde av Runar Haugen
© Innovasjon Norge

«Gjennom strategisk posisjonering og målrettede eksporttiltak kan norske bedrifter nå nye markeder, enten i Europa, Nord-Amerika eller Asia. Vi har kontorer og nettverk over hele verden, og samarbeider tett med Team Norway og ambassadene for å åpne dører for norsk næringsliv internasjonalt,»

— sier Runar Haugen som leder eksportsatsingen Design og ferdigvare i Innovasjon Norge.

Kontorene våre i USA, Tyskland, Italia, Storbritannia, Danmark, Kina og Japan - har sammen med Team Norway og ambassadene - jobbet over tid særlig med bedrifter og merkevarer fra mange av bransjene innenfor vareproduksjon og design.

Ansvarlig for eksportsatsingen

Runar HaugenInternasjonaliseringsrådgiver